actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2014, 14:11
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Zwitsers spreken zich in referendum uit over 'massa-immigratie'

Zwitsers spreken zich in referendum uit over ‘massa-immigratie’
09/02/2014

In Zwitserland vindt zondag een referendum plaats over het zogeheten ‘initiatief tegen massa-immigratie’. Het gaat dan vooral over de immigratie van EU-onderdanen. Het belooft een spannende strijd te worden: het ‘ja’-kamp won volgens de laatste peilingen terrein.
Het referendum is een initiatief van de nationaalconservatieve Zwitserse Volkspartij (SVP). Die wil Zwitsers voorrang geven op de arbeidsmarkt.

De regering en de meeste politieke partijen zijn tegen een rem op de immigratie. Enkele dagen geleden riepen ook twaalf werkgeversorganisaties op om ‘nee’ te stemmen. Zij waarschuwen dat een ‘ja’ de bilaterale relaties tussen Zwitserland en de Europese Unie in gevaar kan brengen. Een inperking van het vrij personenverkeer zou de Unie ertoe kunnen brengen andere akkoorden op te zeggen, luidt het.

Vanuit de Europese Unie is al bevestigd dat als er een einde komt aan het vrij verkeer van personen, dat ook het einde betekent van alle andere verdragen die tussen de EU en Zwitserland werden afgesloten.

‘Europese dictaat’
Het gaat om een kwestie van nationale soevereiniteit, repliceren de voorstanders van een inperking. Zij vinden dat Zwitserland niet moet buigen voor het ‘Europese dictaat’.

Als het ‘ja’-kamp het haalt, zal Zwitserland opnieuw met contingenten en quota’s gaan werken, zoals dat gebeurde voor de akkoorden met de EU. Dat betekent een hoop administratief werk.

Zwitserland maakt geen deel uit van de Europese Unie, maar wordt er wel door omringd. Na bilaterale akkoorden werd vanaf 2002 het vrij verkeer van personen geleidelijk ingevoerd. Bij de invoering werd gezegd dat er maximaal 8.000 immigranten zouden zijn per jaar, maar de goede economische gezondheid van Zwitserland heeft geleid tot circa 80.000 nieuwe inwoners per jaar.

In totaal zijn 1,88 miljoen van de bijna 8 miljoen inwoners van Zwitserland afkomstig uit het buitenland, of 23,5 procent. Italianen vormen met ongeveer 16 procent de grootste groep van buitenlanders, gevolgd door de Duitsers (bijna 15 procent).

BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140209_00970631

mening: Ik vermoed dat het niet gemakkelijk is om de migratie te beheren. Ik denk echter wel dat het belangrijk is, want je kan niet zomaar iedereen toelaten in een land. Volgens mij is het noodzakelijk om duidelijke en transparante regels te hebben.
Zwitsers systematisch voorrang geven op de arbeidsmarkt, zoals voorgesteld door een politieke partij, vind ik persoonlijk een te verregaande maatregel. Ik heb er echter wel begrip voor dat men probeert om de arbeidsmarkt te beschermen, maar er zijn volgens mij nog andere mogelijkheden (naast het systematisch voorrang verlenen) om dit te realiseren.

Ik vind het wel belangrijk dat als je beslist om in een bepaald land te immigreren dat je dan moeite doet om de taal te leren en goed in die gemeenschap te functioneren. Maar ook de mensen die immigranten 'ontvangen' in hun land moeten, naar mijn mening, hun verantwoordelijkheid opnemen. Je kan immers ook veel leren van mensen die in een andere cultuur geboren zijn.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 9th February 2014 om 14:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th February 2014, 19:38
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Ik snap de Zwitsers ergens wel want ze hebben het beste voor met hun eigen volk. Maar er zijn altijd jobs te vinden en soms is het niet slecht om iemand van het buitenland te verkiezen boven iemand van je eigen volk. De buitenlanders hebben misschien andere gewoontes en benaderen problemen vanuit een andere invalshoek. Ook het diploma dat ze eventueel hebben is anders want het onderwijs is in elk land verschillend.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th February 2014, 15:56
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Ik vind de uitslag van het referendum op zijn minst merkwaardig als je weet dat dat de werkloosheid in Zwitserland slechts 3,5% bedraagt en een groot deel van de migranten in Zwitserland hoog opgeleide Europeanen zijn die werken voor multinationals en internationale organisaties.
De reden die de inwoners dus geven vind in niet echt gegrond. Ook brengt dit referendum de band tussen de EU en Zwitserland in het gevaar. Wanneer Zwitserland zou beslissen om geen migranten meer toe te laten, zal de EU conclusies trekken en misschien de export vanuit Zwitserland stop zetten waardoor er meer banen zullen sneuvelen aangezien het merendeel van de export bedoeld is voor de Europese markt. Laten we hopen dat Zwitserland de 3 jaar, die ze hebben gekregen na het referendum, gebruiken om een degelijk wetsvoorstel te creëren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.