actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th August 2015, 12:10
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Zelfmoordlijn trommelt extra mensen op voor herhaling ‘Thuis’

Zelfmoordlijn trommelt extra mensen op voor herhaling ‘Thuis’

De Zelfmoordlijn zal extra vrijwilligers inzetten om zondagavond de telefoon te bemannen wanneer Eén de seizoensfinale van Thuis herhaalt.

In de laatste aflevering van het vorige seizoen van Thuis probeert personage Luc Bomans zelfmoord te plegen.

Op het einde van de herhaling daarvan, om 20.50 uur, zal het gratis nummer van de Zelfmoordlijn (1813) worden vermeld. Vanaf dan verwacht de organisatie een piek die tot 22 uur zal duren.

‘We zijn voorbereid’, zegt woordvoerster Kirsten Pauwels. Normaal zitten er ’s avonds twee medewerkers aan de telefoon. Hoeveel meer dat er zondagavond zullen zijn, wil Pauwels niet kwijt. Eind juni, toen het twintigste seizoen van Thuis afsloot met de zelfmoordpoging van Luc Bomans, kwamen er zeven keer zoveel oproepen binnen.

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan terecht op de Zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.

Datum: 29/08/2015
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150829_01839679

Mening:

Ik stel mij altijd vragen bij het maken van scenario's waarin een personage zelfmoord probeert te plegen. Wanneer iemand al met zelfmoordgedachten zit en dit op televisie ziet gebeuren, dan kan het wel eens zijn dat er op dat moment concretere plannen over de manier waarop ontstaan. Anderen zou het misschien wakker schudden en doen inzien dat ze hulp nodig hebben. Als je dit artikel leest zou je denken dat het tweede het meest voorkomt, maar ik denk dat je ook wel zou verschieten moesten er cijfers zijn van het aantal mensen wiens zelfmoordgedachten nog toenemen hierdoor.
Zulke afleveringen volledig gaan vermijden zou ook niet lukken, want het is nu eenmaal een thema dat een serie spannend kan maken.
Ik vind het wel goed dat de zelfmoordlijn extra mensen inzet wanneer zulke afleveringen worden uitgezonden, want wanneer iemand met zulke zware gedachten niet meteen kan worden verder geholpen zou het wel eens kunnen dat het te laat is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.