actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 20:09
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Aandeel van voetgangers in totale aantal verkeersdoden fors gestegen

Aandeel van voetgangers in totale aantal verkeersdoden fors gestegen

Het aantal voetgangers dat sterft door een verkeersongeluk neemt fors toe ten opzichte van het totale aantal verkeersdoden, tot 13,4 procent. Dat blijkt uit het voetgangersrapport dat vandaag in Oostende werd voorgesteld op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid, een organisatie van VCV in samenwerking met Steunpunt Verkeersveiligheid en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Na de vorige rapportering, tussen 2005 en 2007, stijgt het aantal omgekomen voetgangers weer. In 2012 stierven er 51 voetgangers. Dat zijn er 8 minder dan in 2011, maar nog steeds 7 meer dan in het recordjaar 2007. En het aandeel van de voetgangers in het totale aantal verkeersdoden neemt weer sterk toe. Terwijl dat tussen 1996 en 2008 schommelde rond 8 procent, ligt dat percentage nu al drie jaar boven de 13 procent, te vergelijken met het percentage in 1991, toen er 143 voetgangers stierven in het verkeer.

De cijfers leren ook dat 70 procent sterft binnen de bebouwde kom (waar 30 tot 50 km/u maximumsnelheid geldt) en ongevallen gebeuren vooral in wintermaanden en tijdens de spits. Vooral jongeren tussen 15 en 19 jaar komen om het leven, en 60-plussers.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) vraagt meer onderzoek en hoopt dat de staatshervorming voor een ommekeer zorgt. Ze pleit voor een vernieuwde rijopleiding waarin verkeersgedrag een prominente rol speelt. Ze pleit ook voor levenslang leren en hoopt dat een rijbewijs met punten daartoe kan bijdragen.

Toch nog een lichtpunt: met 370 verkeersdoden in 2013 bereikt het aantal verkeersslachtoffers een laagterecord. Doel is tegen 2020 het aantal verkeersdoden terug te dringen tot minder dan 200.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...ers_in_totale_a

Mening: Ik ben het eens dat men pleit voor een vernieuwde rijopleiding waarin verkeersgedrag een prominente rol moet spelen. Een rijbewijs met punten zou ik ook beter vinden dan constant geldboetes uitdelen aan mensen die veel te veel geld hebben en hier niets mee inzitten. Daarjuist was er ook nog informatie over dit artikel in het nieuws. Er werd geopteerd voor meer zones van 30 in de bebouwde kom, wat ik absurd vind. 30 is geen aangename snelheid om te rijden met de auto, maar op sommige plaatsen zoals bij scholen noodzakelijk. Deze zones moeten dan in mijn ogen zo beperkt mogelijk blijven, en zeker niet uitgebreid worden. Volgens mij is het probleem eerder dat vele mensen blindelings oversteken. Op het zebrapad hebben ze uiteraard voorrang, maar vaak steken ze ook zonder zebrapad gewoon over. Uiteraard zijn het en blijven het zwakke weggebruikers, maar dan nog vind ik dat ze moeten opletten.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 21:12
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik heb zojuist gemerkt dat een gelijkaardig artikel werd gepost voor mij, hiervoor mijn excuses!
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.