actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2011, 19:44
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Gezin mishandelt meisje omdat ze wil trouwen met niet-moslim

Gezin mishandelt meisje omdat ze wil trouwen met niet-moslim

Vader Sayhood E.H. (69), moeder Resmieh F. (58) en hun twee zonen Mohamed (40) en Ali riskeren tot twee jaar cel voor de onmenselijke behandeling van respectievelijk hun dochter en zus. Ze hadden de vrouw opgesloten en haar geslagen, gestampt en met een hamer bewerkt omdat ze wilde trouwen met een Belg die niet-moslim was. De zaak is vandaag behandeld voor de Antwerpse strafrechter.
Het Irakees gezin was in 2002 naar België gekomen. Dochter Aseel (26) leerde op haar werk Peter kennen en ze kregen een relatie, zeer tegen de zin van haar ouders. Zij hadden immers al een echtgenoot voor haar uitgekozen. Aseel weigerde om Peter op te geven en verbrak in 2008 het contact met haar familie.

Anderhalf jaar later zocht ze opnieuw toenadering. Ze was verloofd en hoopte op de zege van haar ouders. Haar moeder overtuigde haar om tijdelijk terug bij hen in te trekken in Mortsel. Ze bleven echter op haar inpraten om Peter te laten vallen.

Op 30 augustus 2010 werd ze thuis opgesloten en geslagen en gestampt. Moeder sloeg haar zelfs met een hamer. Pas een dag later kon ze door de politie bevrijd worden. Haar gezinsleden ontkennen dat ze geweld gebruikten. Haar verwondingen - onder meer een hersenschudding - had ze zelf veroorzaakt.

Aseel en Peter vragen 13.330 euro schadevergoeding.
Vonnis op 6 januari.

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...et-moslim.dhtml

Eigen mening:
Ik vind dit onmenselijk. Wat maakt het nu uit of je geliefde blank, bruin of zwart is. Het gaat toch om de liefde. Ik vind het schandalig dat de ouders de liefde tussen deze mensen in de weg staat. Het is toch geen schande om verliefd te zijn. Het is toch geen schande om een toekomst in het vooruitzicht te hebben met een man en eventuele kinderen. Verder vind ik het wel dapper dat ze het contact al eens verbroken heeft! Volgens mij is het niet simpel te kiezen tussen je geliefde en de mensen die jou op de wereld hebben gezet.
Maar wat haar keuze ook is, ouders horen je te steunen. Ze kunnen je raad en advies geven, maar je toekomst in de weg staan dat gaat voor mij een brug te ver!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2011, 19:12
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik vind het echt erg dat ze in sommige culturen zo ver gaan met het bepalen van de partnerkeuze van de kinderen. Ik kan snappen dat de ouders niet zo blij zijn dat hun dochter wilt trouwen met iemand die niet moslim is, omdat het in hun cultuur de gewoonte is om met iemand te trouwen die je geloof deelt. Maar uiteindelijke vind ik nog altijd dat het de keuze is van de persoon zelf. Liefde kan je nu eenmaal niet dwingen. Je kind mishandelen omdat ze niet voor de partner kiest die jij voor haar kiest, gaat er al helemaal over. Er is niets dat kan rechtvaardigen dat zij zo toegetakeld wordt. Ik snap dat die mensen hun eigen cultuur hebben en zich in het 'vreemde' land nog een beetje aan hun cultuur willen vasthouden, maar dit gaat er zwaar over.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2011, 13:48
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Ik heb respect voor het feit dat mensen een eigen cultuur en gewoonten hebben, maar dit zijn praktijken uit de middeleeuwen die door hen als rechtvaardig worden gezien. Als je geloof en overtuiging je ertoe brengt je eigen kind in elkaar te slaan met gruwelijke middelen als een hamer, enkel en alleen omdat ze er zelf voor gekozen heeft om met een niet-moslim te trouwen, vind ik dit echt ziek. Dit heeft nog weinig te maken met geloof maar met mishandeling die waarschijnlijk goedgepraat wordt door overtuiging. Dan nog durven zeggen dat dat meisje zichzelf aan een hersenschudding heeft geholpen is een laffe beschuldiging waar ze hopelijk niet mee weg zullen komen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2011, 15:46
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Ze willen aanvaard worden in onze samenleving, voor mij allemaal goed, maar als ze geen Belgische waarden kunnen respecteren waarin het meisje vrijheid heeft in wat ze doet, denk ik dat ze in een verkeerk land leven. Zo wil Sharia4Belgium dat ons land een Islamitische samenleving wordt omdat onze huidige samenleving te veel goedkeurd wat volgens het niet goed te keuren valt.
Maar je eigen kind/zus verbouwen met een hamer is pas fout, of gaan ze hier ook weer een verhaal aan koppelen waardoor ze beweren dat het niet mag van hun geloof om te trouwen met een Belgische man? Dan zou ik mezelf vragen gaan stellen bij mijn geloof als mishandeling wel kan volgens dat geloof.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th December 2011, 18:02
Steven Thys Steven Thys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Wortel
Posts: 5
Allereerst vind ik dat zulk geweld absoluut niet kan. Hiernaast ben ik ook bang dat er toch meer en meer moslims in ons land gaan komen die radicaal gaan leven. Sharia4belgium is hier een goed voorbeeld van. Daarom vind ik dat het dringend tijd wordt dat ze deze organisatie eens deftig juridisch vervolgen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th December 2011, 21:24
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Gezin mishandelt meisje omdat ze wil trouwen met niet-moslim

Ik vind het frappant dat mensen zo hard willen vasthouden aan hun waarden en normen dat ze hun eigen dochter en zus te lijf gaan. Blijkbaar is de kloof tussen de Islam en de andere religies uit onze maatschappij nog erg groot. Voor zover ik weet kan ik mij geen voorbeeld van geweld binnen een Belgisch gezin herinneren om het feit dat de dochter of zoon niet trouwt met een persoon die de ouders niet ligt.

Verder vind ik de reactie van de ouders van Aseel op de relatie tussen Aseel en Peter ook erg oppervlakkig. Ze kennen Peter niet, maar hij is een Belg dus game over en de relatie is voor hen niet mogelijk.

Over de mishandeling wil ik mij niet te sterk uitspreken. Ik denk dat huiselijk geweld wel vaker voorkomt, ook bij Belgische gezinnen, maar ik vind de onderliggende reden echt niet opwegen tegen het geweld dat gebruikt geweest is in deze situatie… Maar dat is bij huiselijk geweld meestal het geval.

Je moet het geloof van de moslims respecteren naar mijn mening. Maar dan vind ik dat zij ook de nodige toegevingen mogen doen. Ze moeten zich proberen aan te passen aan onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd December 2011, 20:02
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik hoor hier veel tolerante mensen die de moslims wel respecteren, maar ze moeten zich aanpassen. Een beetje kort door de bocht denk ik. Dit gedrag en organisaties zoals Sharia4Belgium zijn NIET representatief voor moslims in het algemeen. Vergelijk die idioten niet met de normale doorsnee Vlaamse moslim. Die modale moslim komt natuurlijk niet in het nieuws, omdat die geen interessante krantenkoppen oplevert. Ook omgekeerd is dit het geval. Er zijn met andere woorden ook idioten met een lichtere huidskleur. Hier zijn ook marginalen die dit soort dingen doen, maar om één of andere reden zie je die minder in het nieuws.
Maak dus alstublieft niet de extrapolatie naar alle moslims.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 12th January 2012, 17:44
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Het probleem is niet zozeer dat haar vriend belg is. Hij is geen moslim, en trouwen met een niet-moslim is een schande die de hele familie treft. We leven in een land waarin iedereen het recht heeft om zelf vorm te geven aan de waarden die ze willen aanhangen, zolang deze de wet niet overtreden. Je dochter in de steek laten mag ( zolang zij meerderjarig is), haar met een hamer bewerken niet.

Maar hoe verzoen je dat met een cultuur die een heel stuk minder vrijheden kent? Een verplichte inburgeringscursus zou volgens mij al een beetje kunnen helpen, mochten er genoeg mensen zijn die deze cursussen mogen geven. Zo leren mensen van een andere cultuur wat het verschil is tussen de waarden en normen in ons land en die van het land dat ze willen ontvluchten. Ook een zero-tolerantiebeleid wat betreft vrouwenmishandeling en eermoorden is noodzakelijk om zo het signaal te geven dat deze praktijken een land als het onze onwaardig zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.