actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2009, 13:03
jolien.van.dun jolien.van.dun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 31
Rapper krijgt werkstraf voor lied over Dewinter

De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft de 27-jarige Kevin V. uit Peer veroordeeld omdat hij samen met Samir B. (23) uit Wielsbeke een raplied schreef waarin hij Filip Dewinter (Vlaams Belang) met de dood bedreigt. Hij kreeg een werkstraf van 80 uur.

Kankerracist
Dewinter ontdekte de rap met bijhorend filmpje op YouTube en diende op 21 november 2008 klacht in wegens doodsbedreiging. De tekst was zeer expliciet: "Filip Dewinter, kankerracist met een grote mond, je zal sterven door middel van een dodelijke schotwond. Heb je niet geleerd met Theo Van Gogh en Pim Fortuyn? Dit is Cicatris en Cyko, we zien dit niet als een grap."

Anti-moskeelied
Onderzoek wees uit dat 'Cicatris' Samir was en 'Cyko' Kevin. Ze schreven het liedje een tweetal jaar voordien als reactie op het anti-moskeelied van het Vlaams Belang. Kevin V. had naar eigen zeggen niet de intentie om Dewinter met de dood te bedreigen of iemand aan te zetten tot geweld. Het liedje was volgens hem bedoeld als grap.

Morele schadevergoeding
De rechtbank oordeelde echter dat V. er rekening mee moest houden dat iemand zijn woorden letterlijk had kunnen nemen. Hij moet Filip Dewinter een morele schadevergoeding van 800 euro betalen. Het aandeel van Samir B. werd afgesplitst, omdat hij niet correct gedagvaard werd. De zaak zal op latere datum behandeld worden.

HLN, 13/12/2009
________________

Het liedje was volgens hem bedoeld als grap? Als je het liedje beluistert en op de tekst let, is dit alles behalve grappig. Ik ben geen racist, maar dit vind ik te ver gaan. Ik denk als je deze woorden tot een persoon richt, dat je het niet over je lippen krijgt, tenzij je meent wat je zegt. Wat mij vooral aangrijpt is dat ze zeggen: Heb je niet geleerd met Theo Van Gogh en Pim Fortuyn? Achteraf , als er een klacht ingediend wordt, is het makkelijk om te zeggen dat het als grap bedoeld is. De 80 uren werkstraf en €800 morele schadevergoeding zijn dan misschien weer wat veel, maar ik vind het wel goed dat ze hier niet ongestraft mee weg komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.