actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2016, 09:54
Lucas.V*nkerckhoven Lucas.V*nkerckhoven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herenthout
Posts: 48
1 op de 4 holebi's en transgenders ondernam al zelfmoordpoging

Ruim een kwart van de holebi's en transgenders heeft al minstens één poging ondernomen om zich van het leven te beroven. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Gent, dat de krant De Morgen kon inkijken. "Het zijn alarmerende cijfers", zegt Jeroen Borghs van holebifederatie Cavaria. "Wij vragen al jaren om een specifieke aanpak."
Uit een steekproef bij 656 holebi's en 248 transgenders, blijkt dat 26,5 procent van de deelnemers al één of meerdere pogingen tot zelfdoding heeft ondernomen. Concreet gaat het om 22 procent van de holebi's en maar liefst 38,7 procent van de transgenders."We weten dat het een kwetsbare groep is", zegt Borghs. "Daarom pleitten we er al lang voor dat er doelgerichte campagnes en initiatieven komen binnen zelfdodingspreventie."

Volgens het onderzoek zijn de risicofactoren het in aanraking komen met homofoob of transfoob geweld, de reactie van de ouders bij een coming-out en de bereidheid tot het zoeken van psychische hulp.

Ook al zijn er nu antidiscriminatiewetten, is het homohuwelijk een realiteit en kunnen partners van hetzelfde geslacht kinderen adopteren, toch worden holebi's en transgenders nog al te vaak met onbegrip en discriminatie geconfronteerd. De onderzoekers van de UGent pleiten daarom voor meer dan enkel gerichte campagnes. Zo wijzen ze er in De Morgen op dat er al een strafverzwaring is voorzien voor homofobie, maar nog niet voor transfobie. Ze stellen bovendien voor om een protocol op te stellen dat holebi's en transgenders moet beschermen binnen een werk- of schoolomgeving.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2805223

Het is toch even schrikken als ik deze cijfers zie. Ik denk zelf dat dit het gevolg is van homohaat, dit zou niet mogen zijn. We leven in de 21e eeuw en een onderzoek toont aan dat een vierde van de holebi's en transgenders al een zelfmoordpoging ondergaan heeft. Deze resultaten horen toch niet thuis in onze samenleving. Als dit onderzoek 100 jaar geleden was afgenomen kon ik de cijfers plaatsen maar nu niet. De dag van vandaag moet iedereen toch kunnen kiezen of zijn partner van hetzelfde geslacht is of niet. Deze cijfers moeten naar beneden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2016, 10:30
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
1 op 4 holebi's en transgenders ondernam al zelfmoordpoging

Ik vind deze cijfers zeer betreurenswaardig. Zelf ben ik goed bevriend met enkele holebi’s en ik zou me geen leven zonder hen kunnen voorstellen. Ik ben het er volkomen mee eens dat er in onze samenleving op een andere manier naar deze groep gekeken zou moeten worden. Zij zijn ook mensen van vlees en bloed. Als we kijken naar transgenders in Amerika, zij worden toiletten die overeenkomen met het geslacht waarmee zij zich identificeren ontnomen. Homo’s en lesbiennes mogen in Rusland niet hand in hand over straat lopen, of ze worden opgepakt.

Hier is het besef groot dat we als samenleving nog ver moeten groeien. Het probleem van sociale “aanvaarding” ligt niet bij de holebi’s en transgenders zelf, maar bij de manier waarop de omgeving er mee om gaat. Dit heeft een grote invloed op het zelfbeeld van holebi’s en transgenders. Als we aan deze kijk niets zouden veranderen, gaat, denk ik, het “uit de kast komen” en het "goed in je vel voelen" van holebi's en transgenders sterk afnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.