actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th August 2016, 18:31
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Boekenverkoop daalde eerste halfjaar van 2016 met 6 procent

De omzet van de boekenverkoop in Vlaanderen is tijdens de eerste helft van 2016 met 6,2 procent gedaald. Dat zegt Boek.be. De daling was vooral fors tijdens het eerste kwartaal (-7,5 procent) en bij de categorie non-fictie vrije tijd zoals kookboeken.

De literaire fictie, strips en kinderboeken houden volgens Boek.be dan weer wel goed stand. De e-boeken doen het ook goed en zijn opgeklommen tot 3,5 procent van het totaal aantal verkochte boeken.

Non-fictie vrije tijd daalde met maar liefst 21 procent, maar de boeken van Pascale Naessens blijven binnen die categorie wel scoren: in de top-10 staan zes titels van Naessens. Ook de biografie over voormalig voetballer Luc Nilis staat hoog genoteerd. In de categorie non-fictie informatief is Rudi Vranckx de best verkochte auteur met "Oorlog om de Geesten".

Het online segment van de boekenverkoop steeg dit jaar tot nu toe met 13,5 procent en doet het daarmee dus een pak beter dan de traditionele verkoopkanalen - de ketens en zelfstandige boekhandels - die hun verkoop met respectievelijk 9 en 14 procent zagen afnemen. Binnen de online verkoop zijn e-books al goed voor 22,8 procent en daarbij is vooral het genre literaire fictie populair. (Belga)

Bron: Knack 17/08/16
http://www.knack.be/nieuws/boeken/b...mal-741271.html

Eigen mening: Ik denk dat het heel duidelijk is dat de boekenverkoop in een overgangsperiode zit. Er is momenteel nog een verschil tussen mensen die e-books lezen en diegene die nog liever op papier lezen. Ik denk dat de e-books echt wel aan het opkomen zijn en dat daardoor de verkoop van de gewone boeken erop achteruit gaat. Wel vind ik het goed dat de echte leesboeken toch nog stand houden. Dat wil toch zeggen dat Vlaanderen nog eens graag achter een boek kruipt en als toekomstig leerkracht Nederlands vind ik dat alleen maar positief. Natuurlijk hoop ik ook dat de traditionele papieren versie van boeken niet zullen verdwijnen en dat de e-books de markt niet volledig gaan overnemen. In verband met het online kopen van boeken, begrijp ik de stijging van verkoop volledig. Ze zijn vaak niet alleen goedkoper online, je hoeft er zelfs niet meer voor uit je huis te gaan. Je kan perfect online de flaptekst of de cover bekijken en nadien beslissen of je wil kopen. Ik ben dus zeker een voorstander van de online verkoop van boeken. Al blijft een boekenwinkel wel iets dat men niet links mag laten liggen, want de geur van een ruimte vol boeken is onvervangbaar. ;-)

Laatst aangepast door Lisse.A*rts : 17th August 2016 om 18:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.