actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2017, 16:04
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Moordrobots

Moordrobots

18 mei 2017
Slimme drones en raketten kunnen doelwitten detecteren en aanvallen zonder menselijke tussenkomst. Zelfs met een internationaal verbod lijkt hun opmars onvermijdelijk.

Lethal Autonomous Weapons Systems gebruiken sensoren en radarsignalen om doelwitten op te sporen. Met artificiële intelligentie schatten ze een situatie in en nemen ze autonoom beslissingen.

De zogeheten moordrobots worden vandaag al ingezet, soms met zware gevolgen. In april 2016 stortte een dronebom van Israëlische makelij zich in Azerbeidzjan op een bus vrijwilligers. Zeven van de inzittenden kwamen om het leven.

Steeds meer stemmen gaan op om de moordrobots in de ban te slaan. Veertig landen spreken zich officieel uit tegen het inzetten van de robots. Ook het Europees Parlement keurde al een resolutie goed die de robots moet verbieden. Later dit jaar ligt een voorstel voor een ban op tafel bij de Verenigde Naties.

Paul Scharre, directeur van het Future of Warfare Initiative bij het Center for a New American Security, vindt een internationaal verbod niet realistisch. ‘Israël, China en Rusland weigeren een akkoord te ondertekenen. De landen die dat wel willen, hebben vaak een erg kleine legermacht. Voor hen is een ban wel erg relatief,’ zegt hij in Eos.

Wars van politieke manoeuvres blijven wapenfabrikanten en technologiebedrijven als Samsung volop moordrobots ontwikkelen. Met de dag worden ze geavanceerder en dodelijker.

Bron: 18/05/2017, EOS, https://www.eoswetenschap.eu/technologie/moordrobots

Eigen mening: Ik zie het zo al voor mij: Een fout in de drone waardoor die een situatie verkeerd inschat en zo onschuldige levens in gevaar brengt. Er zou op z'n minst iemand aan de knuppel moeten zitten zodat die de situatie kan inschatten. Ik snap zelfs niet hoe een drone een situatie kan inschatten.... Laat me duidelijk zijn, ik vind dat de landen slimmer moeten zijn, en hun geld beter in andere zaken investeert. Ik denk dat er nog genoeg problemen zijn in de wereld waarnaar dat geld ook naartoe kan. Blijkbaar vinden sommige landen dit helemaal niet belangrijk en investeren ze liever in zaken die levens verwoesten dan in zaken die levens beter maken. Ik ben blij dat ik in Europa woon, waar men deze drones verboden heeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2017, 23:59
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Geen goede zaak vind ik. Je ziet het wel vaker in sciencefiction films: 'robots die de wereld overnemen'. Momenteel is de mensheid bezig met het creëren van een artificiële intelligentie die volledig autonoom kan denken. Dat is niet alleen bij deze drones maar ook bij de zelfrijdende auto's, robots in productielijnen... Op een begeven moment zal deze intelligentie de mens overtreffen. De robots kunnen gelinkt worden aan het internet waardoor ze binnen een fractie van een seconde over alle informatie op het internet kunnen beschikken, ze denken volledig autonoom zodat geen mens nog inspraak over de robot heeft. Als een 'moordrobot' opeens ontregeld geraakt, of ineens alles als kwaadaardig ziet, is hij dan nog te stoppen? Als dat er eentje is, tot daar aan toe, maar als het er een paar honderden zijn? Of duizenden? Het lijkt misschien doemdenken maar als we robots volledig autonoom maken, kan het wel eens uit de hand lopen. Denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.