actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2015, 19:35
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Spelen moet ook kunnen op straat

Spelen moet ook kunnen op straat

Mogen kinderen alleen maar in een speeltuin of in de opvang spelen? Kind en Samenleving vindt dat kinderen ook recht hebben op de publieke ruimte, en lanceert dertien postkaarten met sprekende foto’s van hangjongeren, straatlopers en andere speelvogels die dat in de verf zetten.

Al spelend op straat leren kinderen hun buurt kennen. Ze leren met elkaar omgaan en met andere volwassenen en ja, soms kan dat tot conflicten leiden. Kind en Samenleving nodigt volwassenen uit om hun ergernis over spelende kinderen met die kinderen zelf te bespreken en een compromis te zoeken in plaats van hen de mond te snoeren of weg te sturen. ‘Een buurt waar kinderen mogen spelen is een warme buurt’, zegt Kaat Schaubroeck van Kind en Samenleving.

De organisatie start tegelijk een groot onderzoek naar het vrije spel van kinderen. ‘We trekken daarvoor naar buurten en schoolspeelplaatsen. Die laatste zijn erg interessant: waar anders vind je nog een plek waar veel kinderen samenkomen en een kwartier lang doen wat ze willen?’, zegt onderzoeker Johan Meire. ‘Tijdens de schoolspeeltijd is er niets verplicht. De kinderen doen wat ze graag doen en bedenken hun eigen spelletjes.’

Traditionele klapspelletjes blijven vooral onder meisjes populair. De Amerikaanse documentaire ‘Let’s get the rhythm’ laat zien hoe meisjes overal ter wereld van die spelletjes spelen. De première voor België vindt vandaag plaats in ABC Brussel, in een organisatie van Kind en Samenleving.

Alle info op k-s.be.

Bron: De Standaard, 25/03/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150325_01598210

Eigen mening: Het fenomeen van buiten spelen in het algemeen vind ik al een aantrekkelijk idee. Ik heb er een enorme hekel aan wanneer ouders hun kinderen hun jongeren opzadelen met tablets en gsm's die men zoveel mag gebruiken op familiefeesten als ze willen. De sociale vaardigheden zullen hier vast en zeker niet mee verbeteren. Dat in combinatie met PlayStation, xBox of andere consoles die ze thuis ter beschikking hebben. Zelf heb ik vrij veel de kans gekregen om buiten de spelen door een nabijgelegen bijna autovrije wijk. Ik vind het belangrijk om dit te stimuleren, zeker in deze technologische tijden. In mijn jongere jaren was er ook al internet en msn, maar door buiten te spelen onderhield ik mijn contacten op een meer sociale manier.

Over het project zelf heb ik mijn twijfels. Jongere kinderen leren hun buurt verkennen door buiten te spelen. Dat is een feit, maar zijn deze kinderen 'oud' genoeg om ook de gevaren in rekening te brengen? Hier ben ik niet van overtuigd. Ik denk dat het verkeersbord voor spelende kinderen op straat langs twee kanten werkt. Enerzijds maakt het de autobestuurder bewust, maar anderzijds kan het evenwel betekenen dat kinderen zonder nadenken over straat kunnen lopen. Daarnaast denk ik niet dat een conflict oplossen tussen volwassenen en jongeren altijd gaat. Jongeren hebben een veel andere denkwijze. Ze zijn niet bekend met de gevaren, verkeersregels, of zijn simpelweg tegen het feit dat een volwassene zich komt moeien. Lukt dergelijke samenwerking wel, dan lijkt dit concept wel wel een goed en leerrijk idee.

Laatst aangepast door Jorn.S*oops : 25th March 2015 om 19:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2015, 23:19
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Spelen moet ook kunnen op straat

Jorn zegt dat hij er een enorme hekel aan heeft als er op familiefeesten kinderen op hun tablets of gsm's zitten. Ik vind hier persoonlijk niets mis mee. Ik heb een nichtje van 12 jaar en zij is ook de jongste in de familie. Als wij ergens gaan eten duurt dit meestal wel een x aantal uren. Zij kan bijna niet meepraten met de volwassenen en raakt dus snel verveeld. Zij neemt dan haar ipad mee en is hier uren mee zoet. Ze mag bijvoorbeeld enkel spelen als alle borden zijn afgeruimd en stopt als het volgende gerecht er is. Ik denk dat het beter is dat zij op haar ipad kan spelen, dan dat zij vervelend begint te worden en het begint uit te hangen. Sommigen zullen dit misschien een gemakkelijke oplossing vinden maar ik denk dat dit af en toe zeker mag. Op voorwaarde uiteraard dat ze hier een goede balans tussen vindt en thuis dan buiten speelt of een boek leest.

De tijden zijn enorm veranderd tegenover vroeger. Papa vertelde bijvoorbeeld dat hij vroeger van 's morgens tot 's avonds in de bossen ging spelen met een vriendje van hem. Toen kon je de kinderen nog vrij laten. Dit gaat in onze huidige maatschappij bijna niet meer. Mijn oma woont in een heel bosrijke omgeving en woont ook dicht bij 'het kabouterbos'. Ik en mijn broer mochten daar bijvoorbeeld niet alleen naar toe omdat er al eens 'pedofielen' waren aangetroffen die aan het wachten waren tot de kinderen kwamen spelen.
Ik denk dat men, voordat dit project begint, goed moet uitzoeken op welke plaatsen zij dit gaan organiseren. Misschien zelfs een soort van patrouille houden in de bossen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th March 2015, 00:07
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
In situaties die Sofie aanhaalt kan ik het best begrijpen dat men naar de nieuwste speeltjes grijpt. Ik keek het vanuit een iets persoonlijker standpunt. Zelf heb ik meestal neefjes en nichtjes gehad om mij mee bezig te houden. Zolang het maar binnen de perken blijft zoals dat bij haar gebeurt. Ik ken namelijk gevallen waar dergelijke regels niet toegepast worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.