actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2015, 10:40
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Een voetganger op de vijf negeert rood licht

Een voetganger op de vijf negeert rood licht

Meer dan een voetganger op de vijf steekt over wanneer het licht op rood staat. Dat blijkt uit observaties van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in negen centrumsteden.

Ondanks een algemene daling van het aantal verkeersslachtoffers, stijgt het aandeel van voetgangers in de slachtofferstatistieken, zegt het BIVV. Tussen 2008 en 2014 ging het aantal voetgangers onder de verkeersdoden omhoog van 10,5 naar 13 pct.

Het BIVV onderzocht de materie en kwam tot de vaststelling dat meer dan een op de vijf (20,85 pct) voetgangers oversteekt bij rood verkeerslicht. Een belangrijk probleem voor de verkeersveiligheid, aldus de organisatie. “Zelfs wanneer in een specifieke situatie oversteken bij rood niet onmiddellijk tot een ongeval leidt, kan dit gedrag wel aanleiding geven tot een ongeval in een andere situatie. Bijvoorbeeld: een volwassene loopt door het rood in aanwezigheid van een kind. Het kind zal dit voorbeeld kopiëren op een ander moment.”

Sensibiliseren

Een aantal factoren heeft een rechtstreekse invloed op de beslissing van de voetgangers om al dan niet door het rood over te steken. Het gaat onder meer om de drukte van het verkeer, aanwezigheid van andere voetgangers en de zichtbaarheid van de oversteekplaats.

Het BIVV raadt de beleidsmakers tot slot aan om te blijven sensibiliseren, voldoende aandacht te schenken aan slijtage van de wegmarkeringen en oversteekplaatsen met drukknoppen aan een grondige evaluatie te onderwerpen.

De gegevens werden verzameld eind 2014 tijdens in totaal 1.320 observatiemomenten in Antwerpen, Bergen, Brugge, Brussel, Charleroi, Gent, Leuven, Luik en Namen.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 16 maart 2015)

Mening
Ik vind het goed dat men hiervoor gaat sensibiliseren. Zeker naar kleine kinderen toe. Ikzelf steek ook wel eens over als het licht op rood springt. Ik denk dan altijd dat het nog even zal duren voor het licht van andere auto's uit een andere richting op groen zal springen. Ik denk dat vele mensen zo denken dus sensibilisatie voor jonge kinderen is een goed idee

Laatst aangepast door L*ura.present : 16th March 2015 om 10:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th March 2015, 10:43
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik vind het niet kunnen dat zoveel mensen oversteken bij rood licht. Het kan misschien in hun opzicht niet gevaarlijk zijn maar er kan altijd iets onverwacht gebeuren. Zoals in het artikel wordt gezegd kan dit gedrag ook gekopieerd worden op kinderen die misschien net hetzelfde doen. Bovendien kunnen zij de gevaren van dit gedrag moeilijk inschatten.

Ikzelf zie dit ook vaak gebeuren in steden of op plaatsen waar het enorm druk is. Wanneer één iemand dit doet volgen er vaak nog andere mensen. Het is onverantwoord om dit te doen, eender welke plaats of reden.

Ik ben het ermee eens dat sensibiliseren belangrijk blijft. In de eerste plaats moeten kinderen leren dat dit onvoorzienbare gevolgen kan hebben. Wanneer kinderen gaan denken dat als voetgangers oversteken bij rood licht niet erg is gaan ze dit misschien ook toepassen in andere situaties zoals bijvoorbeeld bij een verkeerslicht of een overweg bij een spoorweg. Daarom blijft bewustmaking zeer belangrijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2015, 14:58
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Rood voetgangerslicht wordt te vaak genegeerd.

Net zoals de vorige reacties al aangaven is het van groot belang dat er omtrent dit onderwerp gesensibiliseerd wordt. Ik moet toegeven dat ik mezelf soms zelf laat verleiden om een rood voetgangersverkeerslicht te negeren als er geen auto in aantocht is. Als er echter andere mensen in de buurt zijn of ik onderweg ben met mijn nichtjes doe ik dit niet. Ik ben er mezelf van bewust dat ik op dat moment een voorbeeldfunctie heb en dat ik het daarom niet kan maken om het slechte voorbeeld te geven. Mensen gedragen zich als schapen. Als één persoon het rode voetgangersverkeerslicht negeert, zullen veel andere mensen volgen. Dit geldt in het bijzonder voor kinderen.
Bij grote kruispunten hangen vaak camera's die registreren wie het rode verkeerslicht negeert, het zou misschien een goede zaak zijn om ook bij minder drukke verkeerslichten te investeren in dergelijke camera's. Mensen die oversteken met de gedachte 'de autobestuurders stoppen toch voor mij' brengen niet enkel zichzelf, maar ook anderen in gevaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.