actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2015, 13:31
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Belg verdient gemiddeld 3.200 euro bruto

Een Belg kan gemiddeld rekenen op een maandelijks brutoloon van 3.200 euro. Al is er een loonkloof. Zo verdient een man maandelijks 580 euro meer dan een vrouw. Ook per provincie zijn er grote verschillen. Dat blijkt uit de Jobat Loonwijzer 2015.

Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van Jobat bij 26.870 respondenten is het flinke loonverschil tussen man en vrouw. Een man verdient gemiddeld bijna 3.500 euro, terwijl een vrouwelijke werknemer het met iets meer dan 2.900 euro bruto per maand moet doen.

Het loonverschil wordt bovendien nog versterkt door het feit dat een man gemiddeld gesproken op meer extralegale voordelen (bedrijfswagen, maaltijdcheques, groeps- of hospitalisatieverzekering, …) kan rekenen dan een vrouw. Een man beschikt over 4,8 extralegale voordelen, zo stelde Jobat vast, een vrouw heeft er slechts 3,6.

Het loonverschil komt ook omdat een man vaker functies bekleedt die eenvoudigweg beter betalen, zoals algemeen management en ICT. Dit sluit niet uit dat er in verhouding meer vrouwen ontevreden zijn over hun loon, in vergelijking tot wat ze ervoor moeten doen.

Meer dan de helft van de vrouwen (58%) is ontevreden over de verhouding tussen loon en prestaties, terwijl dit bij mannen iets minder dan de helft is (48%).



Provincies
Er is ook een groot verschil in het gemiddelde loon dat je in een bepaalde provincie kunt verdienen. In Vlaams-Brabant en Antwerpen verdien je het meest in Vlaanderen, in Limburg en West-Vlaanderen het minst. Oost-Vlaanderen zit daar tussenin. Over heel België bekeken, kun je in Brussel het meest verdienen: 3.620 euro bruto per maand. Dat is ongeveer 700 euro meer dan wat je gemiddeld in Limburg (en in Wallonië) kunt opstrijken.
Kortom, om het meest te verdienen, trek je als werknemer gemiddeld gesproken het best naar Brussel. De files moet je er dan maar bijnemen.

Bron : De Standaard (17/10/2015) http://www.standaard.be/cnt/dmf20151017_01924428

Mening:

Een Belg verdiend gemiddeld 3200 euro bruto. Dit vind ik relatief hoog. Wat mij nog opvalt in dit artikel is dat vrouwen gemiddeld veel minder verdienen dan mannen. Vrouwen verdienen gemiddeld 600 euro minder! Ik vind dit schandalig omdat we toch in een tijd leven waar vrouwen en mannen al lang evenwaardig zijn aan elkaar. Er zijn tegenwoordig al veel acties geweest van vrouwen voor dit onaanvaardbare fenomeen. Hierbij zou ik willen zeggen dat ik de acties die vrouwen ondernemen alleen maar wil steunen en hopelijk dat er in de toekomst een oplossing gevonden word. Wat ik ook raar vind in de artikel is dat je in Antwerpen en Vlaams-Brabant meer kan verdienen dan in de andere Vlaamse provincies. In Brussel kan je ongeveer 700 euro meer verdienen dan in Limburg. Ik besluit hier gewoon dat er nog heel veel werk is met onze loonverdeling en dat vrouwen net iets meer kansen moeten krijgen op de arbeidsmarkt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2015, 22:46
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Belg verdient gemiddeld 3.200 euro bruto

In september is er een gelijkaardig artikel verschenen in een kwaliteitskrant. Dit artikel gaf naast het gemiddelde loon ook nog weer dat meer dan de helft werknemers wél minder verdiend dan dit gemiddelde. Verder werd daarin ook aangehaald dat de loonkloof tussen man en vrouw nog groter wordt, aangezien meer vrouwen halftijds aan de slag zijn omwille van het gezin. De regeringen hebben reeds enkele initiatieven genomen, zoals bijvoorbeeld het opstellen van een loonkloofrapport, om deze problematiek beter te kunnen aanpakken. Volgens een geraadpleegde studie van KUL, zijn vrouwen ook veel meer aan de slag in sectoren die minder goed betalen in tegenstelling tot mannen. De Wet ter bestrijding van de loonkloof tussen mannen en vrouwen, dewelke in 2012 werd opgesteld, is duidelijk nog niet voldoende vertegenwoordigd in de ondernemingen in ons land.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.