actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2007, 11:19
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Google verdringt universiteitsbib

Een groeiend aantal eerstejaarsstudenten laat de universiteitsbib links liggen. Om wetenschappelijke informatie op te zoeken doen ze vooral beroep op de zoekrobot Google of internetencyclopedie Wikipedia. Onderzoekers van de KU Leuven waarschuwen dat het 'googelen' plagiaat in de hand werkt.

Uit een studie van de KU Leuven bij 500 eerstejaarsstudenten, van de groep exacte wetenschappen blijkt dat ze het opzoeken van wetenschappelijke informatie dikwijls verwarren met 'googelen'. Studenten doen in de eerste plaats beroep op de zoekmachine Google om hun informatie te vinden. De generatie studenten geboren na 1982, is volgens het onderzoek zo vertrouwd met het sprokkelen van informatie via internet dat ze zelfs voor het maken van papers en scripties de universiteitsbib links laten liggen. Nochtans beschikken campusbibliotheken over meer elektronische catalogi en databanken die ze op weg kunnen zetten naar wetenschappelijk verantwoorde artikels.

De studentennemen dikwijls blindelings over wat ze op het internet vinden, terwijl enige kritische zin toch op zijn plaats is. Het opzoeken zelf, het invoeren en combineren van de juiste zoektermen, verloopt ook niet altijd even vlot en correct.
De gevolgen zijn nefast. Uit het onderzoek blijkt dat studenten geregeld plagiaat plegen, zij het dikwijls onbewust.

De bibliotheek ontwikkeld nu een onlinecurus met modelopdrachten, waarin studenten leren hoe ze informatie kunnen opzoeken, beoordelen en gebruiken. Het project schiet ook de docenten te hulp, die binnenkort de cursus in hun eigen lessen zullen integreren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2007, 13:03
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
De bib is naar mijn inzien toch nog altijd vertrouwelijker dan google. Je kan via google veel informatie vinden maar er staat ook zoveel rotzooi op dus geef mij maar de bib!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2007, 17:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Tuur
De bibliotheek ontwikkeld...


Overigens, welke bron?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd May 2007, 13:33
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Barst

Overigens, welke bron?



Bron: De Morgen van zaterdag 19/05/2007
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th October 2007, 20:00
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik denk dat er een perfect combinatie is te vinden tussen deze 2 informatiebanken. Je kunt verschillende bronnen opzoeken op google waarvan je praktisch zeker bent dat het geen rotzooi is en dan nog verifieren met de informatie uit de bib.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th October 2007, 16:47
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
-

Ik snap dat studenten sneller informatie gaan opzoeken op google of op internet dan in de bib. Persoonlijk, als ze aan mij vragen om over een bepaald onderwerp iets op te zoeken, zal ik ook sneller mijn pc raadplegen dan de boeken in de bib. Het gaat sneller, je moet niet eerst een heel boek gaan doorbladeren. Tuurlijk weet ik ook wel dat niet alle informatie die je op internet vind betrouwbaar is, maar als je twijfelt, is er toch nog altijd DIE bibliotheek waar je je informatie kan vergelijken met de informatie van in de boeken. Een combinatie van de 2 is denkik de beste.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.