actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2011, 19:31
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Brokstukken satelliet stortten neer over afstand van 800 km

Brokstukken satelliet stortten neer over afstand van 800 km

De in ongebruik geraakte satelliet UARS die afgelopen weekend op Aarde neerstortte, is volgens de NASA terechtgekomen op de "ideale" locatie: in de zuidelijke Stille Oceaan, "zo ver van land als je maar kan zijn".


© reuters
Nieuwe berekeningen van de Amerikaanse luchtmacht situeren de brokstukken dus duizenden kilometers verder dan het noordwesten van Amerika, waar de neerstortende satelliet eerder gespot zou zijn. Volgens de berekeningen kwam de satelliet de atmosfeer van de Aarde binnen boven Amerikaans Samoa. Pas 480 kilometer verder naar het noordoosten, ten zuidwesten van Christmas Island, begonnen de brokstukken in zee neer te storten en dat over een totale afstand van ongeveer 800 kilometer.

"Een relatief onbewoond deel van de wereld, heel afgelegen", zegt Mark Matney van NASA. "Een zeer goede plek wat risico's betreft." Ook andere wetenschappers zijn tevreden met het resultaat. "Zo hadden we het gehoopt. Het is perfect, beter kan je niet hebben", klinkt het.

De berichten als zouden delen van de satelliet in het noordwesten van Canada zijn neergestort, worden dus naar de prullenbak verwezen. "De nieuwe berekeningen tonen aan dat de satelliet enkele minuten vroeger neerstortten dan gedacht, waardoor de landingsplek van de brokstukken naar een ander halfrond verhuisde", aldus NASA. "Dat toont aan wat voor een verschil tien tot vijftien minuten kan betekenen", zegt astrofysicus Jonathan McDowell van Harvard. (sps)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...an-800-km.dhtml

Naar mijn mening is dit een zeer interessant artikel. Het feit dat zelfs NASA over dit soort situaties foute berekeningen maakt, vind ik verontrustend. Zoals Jonathan McDowell zegt, het verschil tussen tien tot vijftien minuten is al zo significant dat dit in de toekomst wel eens fout kan aflopen. Ik stel me dan ook de volgende vraag: 'Wat als in de toekomst enkele verkeerde berekeningen een catastrofe veroorzaken?'. De wetenschappers zouden naar mijn mening meer over de risico's moeten nadenken i.p.v. altijd maar vooruit te streven. Ik ben pro vooruitstrevende wetenschap maar tegen wetenschap die levens op het spel zet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2011, 15:49
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Brokstukken satelliet stortten neer over afstand van 800 km

Dit bericht is eigenlijk wel goed nieuws. Er zijn geen gewonden of doden gevallen door de neerkomende brokstukken van de satelliet, maar gelukkig is er ook nergens schade te vinden. Dat is een positief iets, want het had allemaal veel slechter kunnen uitdraaien. Daarbij sluit ik mij ook volledig aan de mening/visie van Lorenz. Ik vind het ook verontrustend dat NASA een fout heeft gemaakt in haar berekening. Dit zou eigenlijk niet gebeuren. Natuurlijk werken er ook alleen maar mensen, toch had dit eigenlijk niet mogen voorvallen. Voor hetzelfde geld waren de zaken omgekeerd: berekeningen tonen geen schade, maar eigenlijk worden een aantal dorpen volledig verwoest door de brokstukken. Ik denk dat NASA hieruit wel iets kan opsteken wat betreft de toekomst. Niet enkel voor de oude satelliet, maar ook wat betreft de werking van hun systemen ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.