actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2017, 22:54
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
"Abortus moet uit het strafrecht worden gehaald"

vrijzinnige vereniging deMens.nu vraagt dat abortus uit het strafrecht wordt gehaald en in de gezondheidswet wordt opgenomen. 27 jaar geleden is abortus gelegaliseerd, maar in theorie kunnen vrouwen nog altijd vervolgd worden.

Op 3 april bestaat de Belgische abortuswet 27 jaar. Sinds de wet van 3 april 1990 is abortus geen strafbaar feit meer als er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden.

Een vrouw die ongewenst zwanger is, kan naar een arts gaan om haar te laten door verwijzen voor een abortus. Na de twaalfde week mag een abortus in België alleen nog plaatsvinden als het kind geboren zal worden met een ongeneeslijke afwijking of als de zwangerschap een gevaar is voor het leven van de vrouw.

"Maar waarom is abortus in 2017 nog altijd ingeschreven in het strafrecht onder de titel ”Misdaden en wanbedrijven tegen de orde der familie en tegen de openbare zedelijkheid”?", vraagt de vrijzinnige vereniging deMens.nu zich af. Men moet deze medische handeling niet beschouwen als een gedeeltelijk gedepenaliseerd misdrijf, maar in termen van volksgezondheid en een non-seksistisch maatschappelijk project gebaseerd op gelijkheid, klinkt het. "Er moet een einde gesteld worden aan de stigmatisering van vrouwen door het strafrecht. Abortus moet volledig uit het strafrecht gehaald worden."

DeMens.nu wijst erop dat abortus nog steeds niet vanzelfsprekend en vlot beschikbaar voor alle vrouwen. "We moeten waakzaam zijn voor conservatieve krachten in Europa en in de wereld die zich verzetten tegen abortus. Ook de Amerikaanse president Donald Trump kiest duidelijk partij voor de Pro Life beweging", waarschuwt deMens.nu.

Bron: 30-03-17, 16.54u – http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2937622

Mening: Ik vind ook dat abortus volledig uit het strafrecht gehaald moet worden. Sinds de wet van 3 april 1990 is abortus geen strafbaar feit meer als er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Abortus is gelegaliseerd en hoort niet thuis onder de titel “Misdaden en wanbedrijven tegen de orde er familie en tegen de openbare zedelijkheid”.

Ik vind dat vrouwen zelf moeten kunnen kiezen of ze abortus willen plegen, of niet. Vrouwen moeten over hun eigen lichaam kunnen beslissen. Een andere reden waarom ik voorstander ben, is dat er een nadeel verbonden is aan het verbieden van abortus. Vrouwen gaan namelijk andere wegen zoeken als ze geen abortus kunnen plegen. Bijvoorbeeld laten ze zich van de trap vallen om zo een miskraam te krijgen. Het kan ook noodzakelijk zijn, wanneer een levensbedreigende situatie voor de moeder ontstaat. Vrouwen moeten meer recht krijgen op abortus te plegen als ze seksueel misbruikt worden of als het kind ernstige lichamelijke of geestelijke afwijkingen heeft. Andere reden die vrouwen kunnen hebben om te kiezen voor abortus zijn: te weinig geld, geen kinderwens, geen goede woonruimte, te jong, enzovoort.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2017, 23:23
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
De mening van Bart:

Ik kan goed begrijpen dat demens.nu vraagt om een herziening van de wet. Ikzelf ben echter ook voorstander, op enkele voorwaarden. In de nabije omgeving heb ik een kennis die abortus heeft gedaan. Ik ben het ermee eens dat vrouwen op jonge leeftijd nog niet rijp zijn om in de westerse samenleving én te studeren én voor een kind te zorgen. Daarom vind ik het een goede keuze dat abortus uit het strafrecht wordt gehaald. Zo kan de mens zelf beslissen over het lot. Ik ben voorstander van de regel, maar vind wel dat een embryo niet over eenzelfde kam moet worden gescheerd als in een latere ontwikkelingsfase.
Dan rest nog enkel de ethische vraag, wanneer is een kind een kind?

Wanneer men dit klaarblijkelijk kan uitmaken, is er naar mijn inziens geen nood aan Abortus in het strafrecht te laten staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.