actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2010, 23:42
jessica.mink jessica.mink is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 45
Dirk Claes (CD&V) denkt aan snelle algemene invoering rookverbod

Dirk Claes (CD&V) denkt aan snelle algemene invoering rookverbod

CD&V-senator Dirk Claes denkt niet dat er een totale vernietiging van het aangekondigde rookverbod zal komen. Hij vermoedt zelfs dat het Grondwettelijk Hof binnenkort zal pleiten voor een versnelde algemene invoering, overal in de horeca. Claes reageert daarmee op berichten van senator Hugo Coveliers, die denkt dat het hof het verbod gaat vernietigen wegens een schending van het gelijkheidsbeginsel.

In een recent arrest schrijft het Grondwettelijk Hof dat het rookverbod als hoofddoel heeft om de gezondheid van niet-rokers en horecapersoneel te beschermen. Het onderscheid op basis van het geserveerde eten is dus discriminerend, waardoor de regeling zo goed als zeker vernietigd wordt, voorspelt Coveliers.

Maar volgens Claes zal het zo'n vaart niet lopen. "Wellicht zal het hof enkel de huidige overgangsmaatregel vernietigen, die als uitzondering roken in cafés nog toelaat tot maximum 1 juli 2014", verduidelijkt hij. Een totale vernietiging lijkt hem onrealistisch, omdat een algemene invoering geen schending van het gelijkheidsbeginsel inhoudt. Wat volgens hem wel mogelijk is, is een schending wegens het verschil in behandeling in cafés en eetgelegenheden. De bescherming moet in beide situaties immers gelijk zijn.

Claes is alvast te vinden voor een algemene invoering, al vraagt hij in dat geval wel een overgangsperiode. Een rookvrije horeca met goede rookfaciliteiten - zoals nu al voorzien werd in de wetgeving - kan voor hem best ingaan op 1 januari 2012. (belga/ka)
11/05/10 17u00
bron: www.hln.be

Mijn mening:
Het zou goed zijn dat er een algemeen rookverbod zal komen maar ik ben ban g dat er bij de cafébazen niet lang aan dit rookverbod zal gehouden worden. Aangezien dit toch ook een verlies is van verschillende klanten. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee dat er gerookt word op een café maar als ik ergens ga eten en ze zitten dan achter mij een sigaretje te roken ben ik ook wel niet zo heel blij. Het zou inderdaad goed zijn als ze de wetgeving pas over enkel jaren invoeren, zo kunnen de cafés zich nog aan passen aan deze wetgevingen en misschien een rookruimte in richten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.