actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2012, 14:25
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Jongeren knappen af op kostprijs mobiel internet

Nieuwe media zijn onmisbaar in het leven van jongeren en bieden enorm veel mogelijkheden, maar die worden niet ten volle benut. De redenen daarvoor zijn wel niet altijd bij de jongeren zelf te zoeken. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek over nieuwe media bij kinderen en jongeren.

Jeugdwerknet, Graffiti Jeugddienst en de onderzoeksgroep MICT van Universiteit Gent bevroegen van oktober 2011 tot april 2012 286 kinderen (9-12 jaar) en 1495 jongeren (12-18 jaar) over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover media.

81% van de bevraagde jongeren heeft een smartphone die online kan. Maar slechts 33% gebruikte de afgelopen maand ook effectief mobiel internet. De meest aangehaalde redenen om niet mobiel online te gaan zijn ‘niet handig’, ‘te traag’ en vooral: ‘te duur’.

Als jongeren mobiel online gaan, is dat bijna altijd via het gratis wifi-netwerk thuis, een (onbeveiligd) netwerk elders of met gratis internetsessies. De kostprijs van media beïnvloedt duidelijk het mediagebruik bij jongeren.

Heel wat jongeren zijn ook actief op sociale netwerken: meer dan de helft van de Vlaamse jongeren heeft een YouTube account, 80% logt dagelijks in op Facebook en 62% sms’t wekelijks over huiswerk.

In het onderwijs is er van die belangstelling echter bitter weinig terug te vinden. Slechts 1 op 10 leerlingen kreeg het afgelopen jaar les van een leerkracht die YouTube, Twitter of Facebook in de les gebruikte. Ook veilig internetgebruik en privacy online komen volgens jongeren te weinig aan bod in het onderwijs.

Bron: DS, 6-05-2012 (www.destandaard.be)

Mening:
Waarom zou je gaan betalen als jongere voor mobiel internet als het ook gratis kan op sommige plaatsen. Dit kan je natuurlijk niet overal doen, maar waarom betalen?
Inderdaad, het prijskaartje van mobiel internet is te duur. Slecht vind ik dit wel niet. Moest het mobiel internet overal gratis zijn, dan zouden er meer jongeren op het internet zitten en is dat een goede zaak? Ik denk het niet. Jongeren zitten al op een veel te vroege leeftijd op het internet en ook veel te vaak.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2012, 17:00
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Het is inderdaad zo dat het mobiel internet een serieus kostenplaatje met zich meebrengt.
De kosten zijn ook te hoog voor inderdaad bijvoorbeeld de trage werking.

Meer interessanter vind ik het laatste deel in het artikel waar het gaat over de internetintegratie in het onderwijs.
Ik ben er zeker van dat leerkrachten zich ook bewuster worden van het internet en dat er stilaan wel een integratie op gang komt. Toch vind ik ook dat het internet, voor nuttige doeleinden, meer geïntegreerd mag worden in het onderwijs en zeker ook veiligheid en privacy zijn tegenwoordig belangrijke zaken waar onze leerlingen van op de hoogte moeten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.