actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2016, 10:48
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Peeters: 'Gedetineerde heeft geen recht op uitkering'

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) wil zo snel mogelijk een eind maken aan de onterechte uitbetaling van werkloosheidsuitkeringen aan gedetineerden. Justitie zou de nodige informatie voortaan automatisch aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening moeten doorspelen, zei hij in De Ochtend op Radio 1.

Woensdag raakte bekend dat 21 terreurveroordeelden de voorbije jaren stempelgeld kregen terwijl ze in de cel zaten. In totaal gaat het om tienduizenden euro’s.

'Dat probleem moet zo snel mogelijk uit de wereld geholpen worden', reageert minister Peeters. 'Iemand in de gevangenis heeft geen recht op een werkloosheidsuitkering.'

Zelf aangeven

Pijnpunt is echter dat de betrokkene normaal gezien zelf moet aangeven dat hij opgesloten wordt. 'Doet hij dat niet, dan staat daar een celstraf op en wordt alles teruggevorderd', aldus Peeters, die beseft dat dit geen optimaal systeem is.

Peeters zal dus met partijgenoot en justitieminister Koen Geens bekijken hoe zo snel mogelijk een automatische uitwisseling van de nodige gegevens kan gebeuren, bijvoorbeeld via de kruispuntbank voor de sociale zekerheid. 'Het is heel belangrijk dat die informatie automatisch en accuraat wordt doorgespeeld vanuit justitie.'

Zicht op de totale omvang van het probleem heeft Peeters voorlopig niet.

Mening:
iets in mij vertelt dat ik het eens ben met de uitspraak van Peeters. Naar mijn mening is het niet meer dan normaal dat gedetineerden geen recht hebben op een werkloosheidsuitkering. In het artikel staat vermeld dat betrokkenen zelf moeten aangeven dat ze berecht en opgesloten worden. Ik denk niet dat de betreffende personen in de kijker gaan zetten dat ze opgesloten worden. Het kan ook dat men goed weet waar men mee bezig is en zo lang mogelijk wil profiteren van hun uitkering, zonder dat iemand weet dat zij zich in de cel bevinden. Wordt dit toch opgemerkt, dan krijgt de betrokkene een celstraf en terugvordering bovenop hun echtelijke celstraf, wat ik persoonlijk een goede zaak vind. Er zijn een tal werkzoekende die na een aantal jaar hun werkloosheidsuitkering verliezen en dan zouden gedetineerden wel een uitkering verschaffen? Hallucinant.

28/04/2016
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02262659

Laatst aangepast door Elias.H*es : 28th April 2016 om 10:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2016, 12:01
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Peeters: 'Gedetineerde heeft geen recht op uitkering'

Ik snap Kris Peeters en ik snap de reactie van Elias. Maar voor gedetineerden die uit de cel komen is het extreem moeilijk om nog een degelijke job te vinden. En dan kan de werkloosheidsuitkering die ze hadden in de cel wel een goede basis zijn voor terug te beginnen in het sociale leven. Er zijn natuurlijk mensen die dat niet verdienen zoals terreurverdachten, levenslang veroordeelden of mensen die moorden hebben gepleegd. Maar natuurlijk moet dit aangepast worden naar de bepaalde straf, hoe lang de gedetineerde vastzitten en de financiële status van de gedetineerden. Ikzelf heb in mijn middelbaar met de klas vrijwilligerswerk gedaan en dat was in een plaats waar mensen naartoe konden gaan voor eten of voor boodschappen te doen. En dat zijn dan mensen die het financieel moeilijk hebben. Er is ons gezegd dat de meerderheid van de mensen voormalige gedetineerden zijn. Deze mensen moeten ook de mogelijkheid hebben om een verse start in de samenleving te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th April 2016, 19:45
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
Het is van belang dat deze mensen zich opnieuw kunnen integreren in onze maatschappij. Zij kunnen hier op diverse manieren aan werken binnen de muren van de gevangenis. Vele onder hen volgen een opleiding of herintegratiecircussen. Deze kunnen het herintegratieproces na de vrijlating bevorderen. Ik zou eerder opteren om deze personen voor het volgen van een cursus te vergoeden dan ze te voorzien van een werkloosheidsuitkering. Op die manier 'werken' ze voor deze vergoeding. Zoals in het artikel staat moeten ze zelf aangeven als ze een gevangenisstraf moeten uitzitten. Ik denk dat dit niet in de handen van de gedetineerden zelf moet liggen. Men zou dit van bovenaf moeten controleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.