actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2007, 09:04
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Pedagogische tik moet strafbaar gemaakt worden

CD&V-volksvertegenwoordiger Mia De Schamphelaere wil dat België de pedagogische tik strafbaar maakt. De Schamphelaere deed haar oproep gisteren in het Antwerpse Centraal Station waar de Bond Zonder Naam stilstond bij de VN-werelddag voor de kinderrechten.

"Fysiek geweld in de school of kinderopvang wordt niet getolereerd. Dat moet ook het geval zijn binnen de familiale sfeer. Het slaan van kinderen, ook binnen de opvoeding, moet daarom strafbaar worden gesteld", klinkt het. "Ik wil met dit initiatief geen hordes ouders achter de tralies", beklemtoont De Schamphelaere. "Maar we moeten streven naar een mentaliteitswijziging. In de Scandinavische landen heeft dit verbod een duidelijk effect gehad. Het aantal gevallen van kindermishandeling is drastisch gedaald en dit zonder dat er veel ouderparen voor de rechtbank zijn gesleurd."

Kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove pleit al langer voor het duidelijk strafbaar stellen van de pedagogische tik. (belga/tdb)

Het Laatste Nieuws 20/11/2007


Ze zouden Mia eens over de knie moeten leggen en een tik geven. Kindermishandeling kan inderdaad niet, maar een tik geven kan echt geen kwaad. Kijk maar naar je ouders of grootouders. Zelf heb ik af en toe ook wel eens een tik gekregen, ik ben er toch ook niet slechter door geworden.

Tegenwoordig zijn er al zoveel jongeren die weinig respect tonen tegenover ouders en andere ouderen. Ik bedoel dan ook kinderen jonger dan 12 jaar. De grens tussen kindermishandeling en "een tik geven" zijn twee totaal verschillende dingen voor mij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2007, 21:12
Stef Vandycke Stef Vandycke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Mol
Posts: 50
Kijk ook eens op http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...atheek/1.210000

Ter Zake van 21 november.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2007, 11:35
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik vind ook dat een pedagogische tik gerechtvaardigd is. Ik heb er vroeger ook gekregen en ik ben geen crimineel geworden. Ik denk dat je manier van opvoeden belangrijker is dan de tik, ook al is die een onderdeel er van. Andere aspecten zijn belangrijker, de waarden die je ze mee geeft bijvoorbeeld. Ik denk ook dat het geven van vrijheid veel belangrijker is dan een tik.
Het moet natuurlijk bij een tik blijven. Waar trek je de lijn dan? Normale mensen weten hoever ze kunnen gaan. Anderen zullen misschien profiteren van die tik en echt slaan. Dit is dan omdat ze zelf falen in het opvoeden van hun kind, want ze kunnen het kind niet aan zonder het te slaan. Zo'n mensen moeten dan eens eerst bij zichzelf kijken voor dat ze hun kind slaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2007, 11:48
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Pedagogoische tik is iets wat ik later zal toepassen in 3 mogelijke situaties, en enkel in die drie gevallen.

1 Het kind doet een ander fysiek pijn
2 Het kind beledigt een van de ouders met scheldwoorden
3 Het kind werkt z'n agressie/frustratie uit op voorwerpen

Voor elk van deze situaties moet het kind onmiddelijk op z'n plaats gezet worden en meteen door hebben dat dit niet door de beugel gaat en serieus is. De tik is geen teken van onbehulpzaamheid of niet beter weten, het is een manier die al duizenden jaren gebruikt wordt, en met reden. Het kind weet meteen waar het aan toe is, geen eindeloos gepraat met excuses en stuff en dan lachen ze je achter je rug toch uit. Het kind tast z'n grenzen af, gaat ie écht te ver, dan moet ie op de blaren zitten. Geen enkel verbod zal me hierin tegenhouden
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.