actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2012, 13:44
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 65
Zweden wil meer afval

Zweden moet noodgedwongen afval importeren uit het buitenland, omdat de Zweedse bevolking zelf niet genoeg weggooit. Het afval is nodig om voldoende stroom te produceren.

De meeste landen zoeken naar manieren om hun afval kwijt te raken, maar Zweden zit dus met het omgekeerde probleem. Het land beschikt over een geavanceerd programma om afval te verbranden en zo stroom op te wekken voor honderdduizenden gezinnen.

Maar de Zweedse bevolking is bij de meest milieubewuste ter wereld wat afval betreft, en recycleert ongeveer 96 procent. Er blijft dus simpelweg niet genoeg afval over voor de stroomproductie, en het land ziet zich genoodzaakt om afval uit het buitenland aan te voeren. Voortaan zal daarom jaarlijks 80.000 ton vuilnis ingevoerd worden uit buurland Noorwegen.

Financieel vaart Zweden er alleen maar wel bij: Noorwegen betaalt om het afval te verwerken, en Zweden haalt er ook nog eens goedkope energie uit. Zweden denkt er ook aan om afval uit landen als Italië, Roemenië en Bulgarije in te voeren. (IPS/TE)

Bron:
Knack.be op zaterdag 27/10/12

Bespreking:
"Het land beschikt over een geavanceerd programma om afval te verbranden en zo stroom op te wekken voor honderdduizenden gezinnen."
De technologie bestaat dus? Dan vraag ik mij af waarom het enkel in dit land wordt toegepast. Is het ongeacht de waarschijnlijk dure investering niet steeds een win-win situatie? Het afval moet toch verwerkt worden, en als er dan nog eens groene energie van gemaakt kan worden, dan lijkt mij toch het bekijken waard.

Laatst aangepast door Jan Cornelissen : 27th October 2012 om 13:51.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2012, 16:01
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Toen ik dit artikel las, dacht ik ongeveer hetzelfde als Jan: waarom wordt deze technologie niet in meerdere landen gebruikt? Ik vind het prachtig dat Zweden zo veel afval verbrandt, dat ze nu met een tekort aan afval zitten. Door afval te importeren uit andere landen, helpen ze niet alleen zichzelf, maar ook de landen die met een teveel aan afval kampen. Toch zou het een beter idee zijn indien deze laatste zelf over een systeem kunnen beschikken waarmee ze hun eigen afval kunnen omvormen tot energie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.