actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2016, 15:50
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Verpleegkundigen mogen vanaf 9 april vaccinaties toedienen zonder arts

Vanaf 9 april mogen verpleegkundigen vaccinaties toedienen zonder aanwezigheid van een arts. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft daarover een koninklijk besluit genomen, dat woensdag in het Staatsblad is verschenen.

Verpleegkundigen beslissen zelf niet over een vaccinatie. Die wordt nog steeds voorgeschreven door een arts. Verpleegkundigen helpen de artsen door de vaccinatie toe te dienen. Daarbij weten ze hoe te handelen en welke arts ze kunnen bereiken in geval van complicaties.

Dankzij de nieuwe regel zullen vaccinaties vlotter kunnen geregeld worden in preventieve overheidsdiensten zoals Kind en Gezin waar tot nu toe enkel artsen zuigelingen en kinderen vaccineerden. In de aanloop naar het jaarlijkse griepseizoen zullen bijvoorbeeld thuisverpleegkundigen de griepvaccinaties mogen toedienen.

Kind en Gezin laat weten dat hun verpleegkundigen al sinds 1 januari 2016 vaccineren op de leeftijd van 3 en 12 maanden. "Ze doen dat in aanwezigheid van een arts en dat blijft ook nog even zo", luidt het. Kind en Gezin is tevreden met dit besluit. "Het biedt ons in de toekomst nog extra mogelijkheden om onze verpleegkundigen zelfstandig te laten vaccineren."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...nder-arts.dhtml
Eigen mening: Ik vind het een goede zaak dat verpleegkundigen binnenkort ook zelfstandig vaccinaties mogen toedienen. Op deze manier neemt de druk op artsen af omdat het toedienen van de vaccinaties in principe volledig kan worden overgenomen door verpleegkundigen. Wel vind ik het heel belangrijk dat verpleegkundigen goed geďnformeerd zijn over het hoe, wat en vooral de mogelijke complicaties. Daarnaast moet het ook duidelijk zijn wie ze kunnen bereiken in geval van problemen. Misschien is het daarom zeker niet slecht om zoals bij kind en gezin eerst een tijdje de verpleegkundige de vaccinaties te laten doen onder begeleiding van een arts.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 30th March 2016 om 15:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 13:14
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Verpleegkundigen dienen zelfstandig vaccinaties toe

Net zoals Amina vind ik het goed dat verpleegkundigen bevoegd worden voor het toedienen van vaccinaties zonder arts. Tijdens de opleiding voor verpleegkundige wordt veel aandacht besteed aan de belangen en gevaren bij het toedienen van vaccinaties. Er worden tevens veel momenten voorzien om het te oefenen en te laten bijsturen als dit nodig is. Ik denk daarom dat het zeker niet gevaarlijk is om dit te laten doen zonder arts. Als de verpleegkundige zichzelf wat onzeker voelt, kan er natuurlijk altijd een arts bijkomen. Anders lijkt het mij niet nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.