actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2012, 17:15
j*ckie.van.der.hoeven j*ckie.van.der.hoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Vanackere: 'Arme alleenstaande ouders niet treffen'

Het was zeker niet de bedoeling dat de wijziging van de belastingregels alleenstaande ouders met een laag inkomen treft. Zo reageert minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) op een artikel in onze krant. Hij wil mogelijke 'niet-bedoelde effecten' laten wegwerken.
De administratie heeft de opdracht gekregen om de impact van de wetswijziging te onderzoeken en meteen de nodige aanpassingen uit te werken om de niet-bedoelde effecten van de wet weg te werken, laat Vanackere in een persbericht weten.

Door de aanpassing van de belastingregels voor kinderen ten laste dreigen alleenstaande ouders met een laag inkomen geld te verliezen. Die verliezen kunnen oplopen tot honderden euro's per jaar. Dat berekende fiscalist Jef Wellens van uitgeverij Kluwer.

Een alleenstaande of een feitelijk samenwonende ouder met een brutoloon van ongeveer 1.700 euro per maand (belastbaar inkomen 21.580 euro) en vier kinderen ten laste zou er bijvoorbeeld 557 euro per jaar op achteruit gaan.

'Daar waren we ons, denk ik, niet van bewust', reageert ook vicepremier Johan Vande Lanotte (SP.A) aan het begin van het kernkabinet. 'Niemand heeft de bedoeling gehad om alleenstaande ouders met een laag inkomen te doen inleveren. Ik denk dat dat een ongewenst gevolg is.'

Hij benadrukt dat de regering de regels rond het belastingkrediet vooral wilde vereenvoudigen.

Open VLD-senator Rik Daems stelt voor de wetswijziging over het belastingkrediet via de programmawet aan te passen. Zo wil hij voorkomen dat de regeling in 2013 ingaat.


Bron: De Standaard
Datum: vrijdag 07 december 2012, 11u50

Eigen mening:

Ik vind het niet meer dan juist dat de politici iets aan de erbarmelijke financiële situatie proberen te doen. Ook de alleenstaande ouders, die het doorgaans iets minder breed hebben, zullen in de mate van het mogelijke hun duit in het zakje moeten doen maar ik vind het onmogelijk dat de politici maatregelen aankondigen en doorvoeren en achteraf op deze manier op hun beslissing terugkomen. Het gebaar om de fout recht te zetten is mooi, maar ik vraag me af of we er veel meer achter kunnen zoeken dan politieke 'propaganda'. Uitspraken als 'daar waren we ons, DENK IK, niet van bewust' zijn hier volgens mij volledig misplaatst. Ook hadden ze de effecten op voorhand moeten bestuderen alvorens de maatregelen in werking te laten treden. Ik wil de politici en de genomen maatregelen zeker niet de grond in boren want over het algemeen is dit een goede maatregel, iedereen moet immers zijn broeksriem aanspannen. Onze politici nu al een pluim geven is misschien een beetje voorbarig, maar ik hoop dat deze positieve tendens verder gezet kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.