actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2011, 22:32
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Gratis medische checkup vanaf 45 jaar

Gratis medische checkup vanaf 45 jaar

Wie tussen de 45 en 75 jaar oud is en een globaal medisch dossier heeft bij zijn huisarts, mag elke drie jaar gratis op controle. Dat heeft de ministerraad beslist. Ze heeft hiervoor alvast 22 miljoen euro vrijgemaakt. Bedoeling is om kanker te voorkomen.

Vanaf deze maand kunnen ruim 2 miljoen Belgen gratis naar een driejaarlijkse controle bij hun huisarts. De maatregel geldt alleen voor mensen tussen 45 en 75 jaar die een globaal medisch dossier hebben bij hun huisarts.

Wie voor een specifiek probleem op doktersbezoek gaat en dan een checkup vraagt, betaalt helemaal niets. Wie speciaal voor een checkup op consultatie gaat, betaalt tussen de 1,05 en 4,12 euro remgeld. Het ereloon (10 euro) wordt volledig gedragen door de ziekteverzekering.

YL

Bron: Vandaag.be 1-04-2011 http://www.vandaag.be/binnenland/63...af-45-jaar.html

Eigen mening: Ik vind het goed dat er geld vrijgemaakt wordt om kanker te voorkomen, maar ik denk dat veel vormen van kanker niet ontdekt kunnen worden door een routinematige 'checkup'. Toch vind ik het positief want zo zullen meer oudere mensen regelmatig naar de dokter stappen. Zij gaan vaak jarenlang niet naar de dokter omdat ze denken dat er niets aan de hand is. Het kost nog wel een beetje geld als je speciaal voor de checkup gaat, maar volgens mij heeft bijna iedereen dit er wel voor over als ze weten dat hierdoor mogelijk kanker kan voorkomen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2011, 12:16
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik vind het ook een hele goed actie, maar wat met de zovele mensen die voor hun 45ste kanker krijgen?
Ik vind dat men in ons land 'teveel' doet voor de oudere generatie. Voor de jongere generaties zijn er nooit zo'n voordelen. Zij moeten steeds de volle pot betalen. Terwijl zij het evengoed kunnen gebruiken en als je er over nadenkt misschien nog beter. Zij hebben nog een vele langer leven te lijden.
Het wordt tijd dat de overheid ook eens denkt aan de jongere mensen in ons land en daar ook acties voor doet.

Het zelfde over de acties voor de bejaarden met de bus. Zij mogen gratis rijden. Zelf zeggen de bejaarden ook laat ons toch iets betalen al is het maar €1. Zij voelen hun hier ook niet altijd evengoed bij dat ze alles maar voor niets krijgen.

Maar de actie is zeker goed, hierdoor kunnen misschien weer veel mensen geholpen worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th April 2011, 15:33
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik heb toch wel een dubbel gevoel bij het lezen van dit artikel. Ik vind het uiteraard zeer goed dat er acties worden ondernomen om mensen nog beter op te volgen wat betreft gezondheid. Toch vind ik persoonlijk dat wij mensen zelf er ook wat meer moeten voor open staan. Er zijn weinig jongeren die bijvoorbeeld jaarlijks een bloedonderzoek ondergaan, terwijl dit toch wel aan te raden is.

Het proces bij bijvoorbeeld borstkanker gaat dikwijls al van start in de puberteit. Aan alle jonge meisjes: laat je op tijd onderzoeken!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th April 2011, 11:44
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Gratis medische checkup vanaf 45 jaar

Als er iemand overlijdt, dan is de oorzaak 3/4 te wijten aan kanker. Jammer genoeg kan daar niet altijd een genezing bij zijn, maar toch is nog te veel. Bovendien zijn er heel veel mensen die pas té laat een dokter raadplegen en dan té laat ontdekken dat ze kanker hebben. Daarom vind ik het initiatief om zoveel geld vrij te maken voor gratis onderzoek ook heel belangrijk. Op die manier gaan meer mensen, die het anders moeilijker hebben, hiervan gebruik maken en dan kan de medische sector misschien ook veel sneller de ziekte behandelen. Misschien zou dat zelfs kunnen leiden tot nieuwe ontdekkingen of kuren om de kanker te genezen als bepaalde mensen in een nog ongezien stadium van de ziekte zijn. Het is hoe dan ook hoopvol dat er nog zoveel zorg uitgaat naar de mens en zijn gezondheid. Enerzijds helpt dit de bevolking, anderzijds ook de medische sectoren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.