actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2015, 23:59
ruben.t*uyen ruben.t*uyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 25
“Acht op de tien ondernemers piekeren ’s nachts over hun bedrijf”

“Acht op de tien ondernemers piekeren ’s nachts over hun bedrijf”

Maar liefst 86 procent van de ondernemers zegt dat ze ’s nachts wakker liggen van hun zaak. Bij 22 procent gebeurt dat zelfs meermaals per week. Dat leert een onderzoek van de Orde van Vlaamse Balies en Unizo naar aanleiding van ‘De Nacht van de Ondernemer’.


De Orde van Vlaamse Balies en de ondernemersorganisatie Unizo lieten begin oktober 699 Vlaamse ondernemers ondervragen over wat hen uit de slaap houdt. Daaruit bleek dat maar liefst 86 procent ’s nachts ligt te piekeren. Bij 22 procent gebeurt dat meermaals per week. Bij 1 op 20 is dat zo goed als elke nacht.

De race naar voldoende omzet (53%), de werkdruk (34%) en financiële problemen (30%) blijken de belangrijkste piekeroorzaken van de Vlaamse ondernemer. Ook juridische problemen houden 10 procent van de ondernemers uit hun slaap. Problemen gelinkt aan contracten met personeel, handelspartners, leveranciers, overhead, ... staan op de eerste plaats. Daarna volgen juridische problemen bij het uitstellen van betalingen, handelsgeschillen en incasso.

Op drie staan burgerlijke aansprakelijkheid en verzekeringen. Eén op de vijf heeft gerechtelijke problemen met partners of leveranciers en fiscaliteit, goed voor een vierde plaats. Juridische kwesties over bankzaken en leningen sluiten de top 5 af. Opvallend is dat ongeveer 18 procent wakker ligt van veranderende trends zoals crowdfunding, het gebruik van drones en big data en dergelijke, en de mogelijke impact hiervan op hun onderneming.

Wie erg overtuigd is van het nut van juridische expertise bij het starten en uitbouwen van een onderneming, is Daniëlle Van Wesenbeeck, de Onderneemster van het Jaar 2012 en ceo van direct-mailbedrijf Mastermail. “Ik heb nog onlangs zo een dossier gehad over een arbeidscontract, waarbij ik dacht ‘Eigenlijk had ik de hulp van een jurist moeten inroepen bij het starten van mijn zaak elf jaar geleden’. Ik had toen wel niet zoveel geld, maar een investering in advies van een jurist, zou me veel kopzorgen en nachtelijk piekeren bespaard hebben”, zegt Daniëlle Van Wesenbeeck.

“Iets gelijkaardigs is me onlangs ook overkomen bij een verschil van interpretatie met een inspecteur van de FOD Sociale Zaken. Hij beweerde dat we in het verkeerde paritair comité zaten, wat voor gevolg kon hebben dat de loonkosten in ons bedrijf met 15 procent zouden toenemen. Door een advocate onder de arm te nemen, zijn we erin geslaagd de inspecteur te overtuigen dat de zaak nog anders lag dan hij dacht. Dat scheelde heel wat loonkosten voor ons, en de inspecteur nam ons trouwens die stap naar een juriste niet kwalijk. Hij was blij dat hij met iemand kon spreken die beslagen op het terrein kwam, terwijl die sociale wetgeving voor mij als ondernemer een onontwarbaar kluwen was. Daarom geef ik elke jonge ondernemer de raad: ‘Investeer in de hulp en het advies van een advocaat bij het starten van je zaak. Het kost je wel wat geld, maar op lange termijn neemt het vele zorgen en bekommernissen weg.”

Eigen mening: Volgens mij is het niet goed dat mensen wakker liggen in de nacht om te piekeren over hun werk/geld. Men zou voor deze mensen hulp moeten aanbieden over wat ze kunnen doen in dergelijke situaties. Veel van deze mensen ligt eigenlijk 'onterecht' wakker. Hiermee bedoel ik dat er helemaal niets aan de hand is. Ze maken zich zorgen over wat zou kunnen komen. Hiervoor zouden ze dus het beste ten raden gaan bij mensen die hiermee weten om te gaan aangezien het niet gezond/goed kan zijn voor deze mensen om constant stress te hebben.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151104_01954940
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.