actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2015, 07:37
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Chemo kan straks ook in de woonkamer

Chemo kan straks ook in de woonkamer

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) gaat nog dit jaar proefprojecten opstarten om patiënten die chemotherapie krijgen, in de eigen woonkamer te behandelen.

Voor een chemokuur of een intraveneuze antibioticakuur moeten patiënten vandaag doorgaans naar het ziekenhuis. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) start nu met pilootprojecten waarbij patiënten zulke behandelingen in de eigen woonkamer krijgen. Dat maakte ze gisteren bekend in de kamercommissie Volksgezondheid.

De proefprojecten passen in de grondige hervorming van de ziekenhuisfinanciering die De Block heeft voorgesteld. Een van de speerpunten is dat de hospitalen niet langer ‘beddenhuizen’ zijn waar patiënten onnodig lang verblijven. In vergelijking met andere West-Europeanen verblijven Belgische patiënten namelijk lang in het ziekenhuis: gemiddeld 7,2 dagen tegenover 6,3 dagen in andere West-Europese landen.
Naar verluidt zijn er ziekenhuizen die zich op dit moment klaarmaken om omvattende projecten voor ambulante chemo op poten te zetten. Ze komen in aanmerking als pilootproject.

‘Door de pilootprojecten zullen we de kinderziekten eruit kunnen halen’, zegt De Block. Volgens de planning die ze gisteren aan de kamercommissie voorlegde, worden de projecten vanaf eind 2017 geëvalueerd, en (bij gunstige evaluatie) vanaf 2018 op grote schaal uitgerold.

Bron:
Eckert, M. (2015, april 29). Chemo kan straks ook in de woonkamer. De Standaard.

Eigen mening:
In het artikel spreken ze over het feit dat ziekenhuizen door dit project geen 'beddenhuizen' meer zullen zien. Dit is inderdaad een voordeel aan dit proefproject. Ikzelf zie echter nog een groter voordeel, de patiënt die in zijn eigen omgeving chemo of een andere antibioticakuur kan krijgen. Waarschijnlijk is dit voor mensen een grote overtuiging om om die redenen mee te doen. Als ik kijk naar mijn eigen grootvader. Hij ging niet graag naar de ziekenhuis voor een chemokuur. Wij hadden het geluk dat mijn grootouders zeer mobiel waren en zelf er naartoe konden rijden, maar dit is ongetwijfeld niet bij iedereen het geval. Ook in de eigen omgeving zijn is voor de patiënt minder stressvol dan in een ziekenhuis. Er kan makkelijker familie of vrienden op bezoek komen en de de patiënt kan hopelijk de dingen doen die hij anders ook deed zoals favoriete tv-programma's kijken of de krant lezen in zijn of haar vertrouwde zetel.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 29th April 2015 om 07:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2015, 16:45
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Het lijkt mij ook een goed idee. Het heeft inderdaad voordelen voor beide partijen. De patiënt moet geen verplaatsing maken om behandeld te kunnen worden. Iedereen is het liefste thuis als men ziek is, thuis in je eigen zetel voel je je toch altijd het best. Ook voor het ziekenhuis heeft het voordelen, want zo hebben zij extra plaatsen voor andere mensen. Toch hoop ik dat men niet te snel mensen met dergelijke behandelingen naar huis stuurt. Zeker bij de eerste chemokuren weet je niet hoe een lichaam daarop gaat reageren. Daarom lijkt het mij belangrijk om deze nog in het ziekenhuis te doen zodat er gepast kan gereageerd worden als dat nodig is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.