actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2012, 09:25
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Slaappillen verhogen risico op dementie met 50 procent

Het nemen van slaappillen verhoogt het risico op dementie, zo waarschuwen Harvard-wetenschappers vandaag. Senioren die een beroep doen op slaapverwekkende middelen zouden zelfs 50 procent meer kans hebben om het slachtoffer te worden van de ziekte.
Nochtans gebruiken steeds meer 65-plussers deze slaapmiddelen of benzodiazepines om hun slapeloosheid of angsten aan te pakken. De medicijnen kunnen enkel op voorschrift van een arts verkregen worden.

Steeds meer onderzoeken wijzen echter op de schadelijke neveneffecten ervan. Zo werden slaapmiddelen al gelinkt aan een verhoogd risico op valpartijen, geheugenproblemen, paniekaanvallen en een vroege dood.

Dementie
Het recente onderzoek van de Universiteit van Harvard en de Universiteit van Bordeaux toont bovendien aan dat er 50 procent meer risico is op dementie bij 65-plussers. Dat was hun conclusie na een onderzoek bij 1.063 Franse mannen en vrouwen. Bij aanvang van de studie had niemand last van dementie en gebruikte niemand benzodiazepines.

De proefpersonen werden gedurende 15 jaar gevolgd. In die periode ontwikkelde dementie zich bij 253 mensen. De wetenschappers stelden vast dat er op 100 mensen die géén slaappillen namen, 3,2 mensen de ziekte kregen. Op 100 mensen die wél slaappillen namen, was dat echter meer dan dubbel zoveel: 4,8 mensen kregen dementie. Zij namen minstens één keer de pillen op een bepaald moment in de voorbije 15 jaar.
Slaappillen verhogen risico op dementie met 50 procent

De benzodiazepines veranderen de manier waarop signalen naar het brein worden gestuurd, wat een kalmerend effect veroorzaakt. De wetenschappers vrezen echter dat ze tegelijkertijd een invloed hebben op de chemicaliën in ons brein, beter bekend als neurotransmitters. Dat kan leiden tot dementie.

Professor Tobias Kurth reageert: "Het is mogelijk dat de benzodiazepines erg schadelijk zijn. Als ze echt dementie veroorzaken, dan moeten we dringend stappen ondernemen. Maar één studie kan nooit alles blootleggen, dus er is nog geen reden tot paniek. We mogen niet vergeten dat deze medicijnen ook hun voordelen hebben."

Toch waarschuwt dr. Kurth dat ze op de juiste manier voorgeschreven moeten worden door de artsen. Er wordt namelijk gevreesd dat veel mensen ze te lang blijven gebruiken. Andere academici menen zelfs dat dokters het voorschrijven moeten vermijden, omdat het lijstje met neveneffecten steeds groter wordt.

Eerder onderzoek
Het is overigens niet de eerste keer dat onderzoek aantoont dat slaapmiddelen een negatieve invloed hebben op de cognitie. Vorig jaar toonde een studie van de Cardiff University aan dat de gebruikers van slaappillen 60 procent meer kans hadden op dementie. Zij volgden 1.160 mannen tussen 45 en 85 jaar gedurende 20 jaar en stelden vast dat 9 procent de pillen gebruikten.

Een Amerikaans onderzoek eerder dit jaar stelde dan weer vast dat de pillen het risico op een vroege dood verhogen. Zelfs patiënten die slechts 4 à 18 pillen per jaar namen, hadden 3,6 keer meer kans om vroeger te sterven. Bij degene die meer dan 132 pillen per jaar namen, was dat zelfs 5,3 keer meer.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...0-procent.dhtml
--------------------------------------------------------------------------

Dit artikel is naar mijn mening zeer verontrustend. Erg veel mensen nemen af en toe wel eens een slaappilletje en nu zou onderzoek uitwijzen dat je daarmee de kans op dementie verhoogt. Ik hoop dat ze deze studie nog wat verder uitwerken want ik wil erg graag weten hoe het juist zit. Alleszins zal ik nu niet meer zo snel naar een slaappilletje grijpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th September 2012, 14:37
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
In het artikel wordt er melding gemaakt dat de ouderen die een slaappil namen, dit deden omdat ze aan slapeloosheid leden of om hun angsten aan te pakken. Ik vind dat mensen met problemen zoals stress, angst, onzekerheid, ... tegenwoordig zeer snel een pilletje krijgen om hun problemen op te lossen. Nu blijkt dat dit pilletje wel eens negatieve gevolgen kon krijgen. In plaats van een slaappil te nemen om hun problemen op te lossen zouden deze patiënten misschien meer moeten praten over hun problemen zodat men deze angsten kan overwinnen zonder een slaappil en zonder een verhoogde kans op dementie.

Wel moeten we er rekening mee houden dat de slaappil niet alleen negatieve gevolgen heeft. Voor mensen met zware slaapproblemen kan zo'n simpele pil een enorm hulpmiddel zijn. Wel vind ik dat mensen die deze slaappillen voorgeschreven krijgen beter opgevolgd moeten worden zodat we de negatieve gevolgen zoals dementie kunnen vermijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th September 2012, 20:03
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Als ik zo'n artikels lees, denk ik altijd welke negatieve gevolgen alle andere pilletjes wel niet hebben. Ze zullen waarschijnlijk wel werken tegen hetgeen waar we klachten voor hebben, maar de gevolgen van de bijwerkingen zijn niet altijd even duidelijk. Dit doet mij meteen terugdenken aan het verhaal over het geneesmiddel Motilium. Motilium zou een hartstilstand kunnen veroorzaken, natuurlijk weten we niet in hoeverre die informatie klopt, want er kwamen ook meteen reacties dat het wel een goed geneesmiddel was. Toch vind ik zo'n berichten verontrustend en het zijn ook geen kleine bijwerkingen.
Ik vind ook dat mensen te snel medicatie krijgen voorgeschreven. Slaappillen zijn heus niet altijd nodig. Soms nemen mensen zo'n pilletje ook gewoon uit gemakzucht, maar zo onschuldig zijn ze niet. Het is ook de taak van de dokter om niet zomaar (zware) medicatie voor te schrijven.
Ik probeer in ieder geval zo weinig mogelijk medicatie in te nemen en wanneer het toch moet, dan werkt het ook efficiënt. Zoveelste meer medicatie je inneemt, zoveelste beter kan je lichaam zich er tegen weren en dat is niet de bedoeling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.