actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2007, 14:26
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Als december meer zorgen dan plezier brengt

Als december meer zorgen dan plezier brengt

Vanaf haar jeugd had Brigitte het al moeilijk. Haar ouders waren opgegroeid in een instelling en konden zich niet redden in de buitenwereld.

Ze leed honger, verbleef met haar moeder in vluchthuizen en trouwde uiteindelijk jong met een man die het wat beter had.

Dacht ze… Nu klimt ze stilaan uit de financiële put en ziet ze haar zes kinderen openbloeien.

Brigitte: Dat ene bezoek van de sint vergeet ik nooit meer. Het was een paar jaar geleden, ik heb er nog over gechreven op de website van het tijdschrift Klasse.

Mijn kinderen hadden een mooie brief geschreven en hun schoen klaargezet.
In een centrum waar armen samenkomen, had ik zo goed mogelijk speelgoed verzameld. Giften van andere mensen.

Ik tevreden natuurlijk: beter iets dan niets.
Toen de kinderen in bed lagen, ging ik alles klaarzetten. Sommige speeltjes waren kapot, maar die kon ik plakken.

’s Morgens waren de kinderen zo blij! Ineens waren ze stil: ”Mama, dit hebben we niet gevraagd aan de sint, hij heeft iets verkeerds gebracht.”
Toen zeiden ze: “Er is mee gespeeld en er zijn stukjes weg.”

Ik wist helemaal niet hoe ik moest reageren.
Ineens vroegen ze: “Mama, zijn wij dan zo stout geweest dat de sint dit gebracht heeft?”

Dat deed pijn. Teleurgesteld en zonder dat ik dit kon rechtzetten, moesten ze het er maar mee doen.

Op school hoorden ze andere kinderen opscheppen over hun speelgoed.
Als je het niet breed hebt, kunnen de feestdagen erg beklemmend zijn.
Je voelt je dan meer dan ooit uitgesloten. Voor kinderen komt dat dubbel zo hard aan.

Ik heb ooit met mijn moeder in een vluchthuis gezeten met de feestdagen. Het was de zwartste periode uit mijn kindertijd.
Terwijl iedereen om je heen plezier maakt, voel je dat je moeder verdrietig is en dat er niemand is om haar te steunen.

Die kerst had mijn moeder echt niets meer, maar ze had wel een gedicht voor ons gemaakt, waarin ze wenste dat we altijd met het hele gezin samen zouden zijn met Kerstmis.

Dat proberen we nu nog altijd te doen. Nu praten we heel veel met elkaar.

Dit vind ik een moedige getuigenis om even bij stil te staan, nu de feestdagen er weer aankomen.

Uit weekblad Libelle nr.49
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2007, 15:52
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
De maand december is natuurlijk iets duurder dan andere maanden. Allé dat kan je er toch van maken. Wanneer je maar net rondkomt met je maandloon, moet je natuurlijk geen dure cadeaus kopen. Dan kan je best iets klein kopen waar een mooi symbool achter schuilt!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th December 2007, 09:59
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik denk dat we bij zo'n mensen te weinig stilstaan tijdens de feestdagen. Wij zitten in een warm huis met een immens grote boom en veel cadeautjes te feesten. Terwijl anderen geen boom en cadeautjes kunnen betalen. Maar hier staat niemand bij stil. Mensen denken enkel aan wanneer ze hun cadeautjes gaan halen, wat ze gaan aantrekken, wat ze gaan eten,enz. Het grote bewijs hiervan is dat het wijnegem Shopping Center op zondag 23 december open was en dat het daar super druk was.
Ik vind ook dat mensen die het echt niet breed hebben, dat zij dan naar speelgoedmarkten moeten gaan. Vroeger gingen wij ons oud speelgoed verkopen daar en dan heb je nog goed (en vooral geen kapot) speelgoed voor een redelijke prijs.
Op die manier hebben die kinderen dan toch nog deftig speelgoed waar zij ook mee kunnen opscheppen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.