actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 13:51
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Open VLD vraagt burgers om partijprogramma samen te stellen

Open VLD vraag burgers om partijprogramma samen te stellen

Op een tweedaags congres onder de noemer "Mensen sterker maken in veranderende tijden" zal iedereen, ook mensen die geen partijlid zijn, de kans krijgen om voorstellen te lanceren rond drie deelthema's. Als zo'n voorstel voldoende steun krijgt, gaat de Open VLD er verder mee aan de slag.

Basis voor het congres is de snel veranderende maatschappij. "De tijden veranderen en dat maakt mensen soms onzeker en angstig. Maar wij kijken optimistisch naar de toekomst en geloven dat mensen de kracht hebben om om te gaan met die verandering. We willen van die verandering ook een verbetering maken", legt partijvoorzitster Gwendolyn Rutten uit.

Die verbetering moet er komen door burgerparticipatie. Daarvoor heeft de Open VLD een website opgestart waarop iedereen voorstellen kan doen rond drie thema's: de nieuwe economie, burgerschap en mensen sterker maken.

Een zeskoppige congrescommissie heeft voor elk van die thema's al vijf startstellingen geformuleerd. Dat zijn geen partijstandpunten, maar wel stellingen om het debat op te starten.

Nieuw is dat niet alleen partijleden, maar eigenlijk iedereen op dat open platform in discussie kan gaan en ook zijn/haar idee of stelling op het platform kan lanceren. Krijgt een stelling voldoende steun van anderen, dan krijgt de indiener de kans het te verdedigen op het partijcongres zelf. Als hij daar de partijleden kan overtuigen, dan belooft Open Vld met het voorstel aan de slag te gaan.

De Redactie, 21/10/2015

Eigen mening: Ik denk dat het positief is dat mensen meer 'inspraak' mogen hebben. Gewone burgers kunnen nu ook voorstellen doen, maar wordt daar echt naar geluisterd? Ik vraag mij af of de partij er echt dingen mee gaat doen. Ik denk dat veel mensen wel hun mening willen geven, maar langs de andere kant ook het gevoel hebben dat er toch niets gaat veranderen. Hoe kan je vandaag de dag nog invloed hebben? Ik heb als jongere niet het gevoel dat ik veel kan veranderen door op een bepaalde partij te stemmen.
Ik heb de website bekeken en eigenlijk ziet die er wel goed uit. Je kan ideeën voorstellen of jouw mening geven over een bepaalde stelling. Misschien is een algemene website ook een goed idee, dus niet dat je voorstellen doet aan een bepaalde partij. Zo kunnen alle partijen de meningen en standpunten van burgers bekijken en eventueel opnemen in hun programma.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.