actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Islam > Islam nu
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2015, 14:37
Steffie.DeR*dder Steffie.DeR*dder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: sint-lenaerts
Posts: 16
Thumbs down Dodental blijft oplopen: al zeker 453 mensen vertrappeld tijdens hadj in Mekka

Tijdens de hadj, de jaarlijkse bedevaart voor moslims naar Mekka, zijn zeker 453 mensen vertrappeld. Er vielen ook minstens 719 gewonden. Dat gebeurde toen er paniek uitbrak. Buitenlandse Zaken onderzoekt of er ook Belgen bij de slachtoffers zijn.




Ten minste 453 pelgrims zijn omgekomen toen ze verpletterd werden door de mensenmassa in Mina, net buiten de voor de moslims heilige stad Mekka in Saoedi-Arabië. Dat meldt de Saoedische civiele bescherming. Het gaat om mensen van verschillende nationaliteiten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoekt of er ook Belgen bij de slachtoffers zijn, meldt VTM.

Er zijn ook zeker 719 gewonden gevallen. Reddingsoperaties zijn opgestart. Aanvankelijk was er sprake van 100 doden, maar dat aantal stijgt snel. De Saoedische dienst voor civiele bescherming liet eerder al verstaan dat de dodentol nog kan oplopen.

De ramp gebeurde in de zogenoemde 'Straat 204', een van de twee verkeersaders die door Mina naar Jamarat lopen, de plaats waar de pelgrims een rituele steniging van de duivel uitvoeren door steentjes naar drie grote pilaren te gooien. Toen twee grote groepen pelgrims op een kruispunt bij elkaar kwamen, ontstond er paniek.

De wegen naar de plaats van de ramp zijn inmiddels afgesloten, zodat er niet nog meer pelgrims zich kunnen verzamelen, zo melden reporters van Reuters ter plaatse.

Volgens de civiele bescherming zijn er meer dan 220 ambulances en 4.000 hulpverleners naar de plaats van de ramp gestuurd. "We zijn bezig om grote groepen mensen uit elkaar te halen en pelgrims naar alternatieve routes te wijzen", liet de Saoedische civiele bescherming weten via Twitter.

In en rond Mekka zijn zo'n 2 miljoen moslims samengekomen voor de hadj, de jaarlijkse bedevaart. In Mina, dat op de route naar Mekka ligt, wordt tijdens de hadj het ritueel van de steniging van de duivel uitgevoerd. Tijdens de bedevaart worden in Mina honderdduizenden pelgrims ondergebracht in enorme tentenkampen.

Ieder jaar vallen doden in het gedrang tijdens de bedevaart naar Mekka. Het tot nu toe dodelijkste jaar was 1990, toen 1.426 pelgrims overleden bij paniek in een voetgangerstunnel. In 2006 vielen er 346 doden toen pelgrims probeerden om de steniging van de duivel uit te voeren. In 2004 stierven 244 pelgrims nadat ze onder de voet waren gelopen.

Vandaag wordt het Offerfeest gevierd, en die dag geldt traditioneel als de meest gevaarlijke van de hadj omdat enorme mensenmassa's proberen om dezelfde rituelen op dezelfde plaats uit te voeren.

Twee weken geleden kwamen in Mekka 110 mensen om het leven toen een bouwkraan omviel op de grote moskee in het bedevaartsoord. In die moskee staat het centrale heiligdom van de islam, de Ka'aba. Moslims lopen tijdens de bedevaart zeven keer om de Ka'aba heen.

Beide rampen liggen ook politiek gevoelig in Saoedi-Arabië, waar de heersende Al Saud-dynastie zich internationaal voorstelt als de hoeders van de orthodoxe islam en de bewaarder van de heiligste plaatsen van de islam: Mekka en Medina.
Iedere moslim moet verplicht eens in zijn leven op bedevaart - hadj - naar Mekka. De jaarlijkse religieuze bijeenkomst daar kent vaste rituelen, zoals het zeven rondjes lopen rond de ka'aba - het huis van God - en zeven wandelingen tussen twee heuvels. Ook is er een kilometerslange voettocht naar de vlakte van Mina. Daar brengen ze de dag door in gebed en meditatie.

De volgende dag vertrekken de pelgrims voor zonsopgang naar de berg Arafat, waar de profeet Mohammed bijna veertien eeuwen geleden zijn laatste preek hield. Het verblijf bij de berg is het hoogtepunt van de hadj. Daarna keren de pelgrims terug naar Mina, waar ze zeven stenen gooien naar een stenen pilaar die de duivel symboliseert.

bronM,24/09/2015 (reuters)http://www.demorgen.be/buitenland/d...mekka-a2466218/


mijn mening: Elk jaar vallen er hier doden. Ik vind dat er hier iets aan gedaan moet worden zoals bijvoorbeeld betere voorzorgsmaatregelen of kleinere groepen. Dit is voor moslims een zeer belangrijk ritueel en het is zeer jammer dat mensen hierbij gewond raken of zelfs overlijden. Religie is nog steeds iets wat gebeurt uit eigen overtuigingen wat 'leuk' moet zijn. Ik kan me niet inbeelden dat het leuk is om met duizenden mensen in Mekka rond te wandelen. Ze zouden de pelgrims moeten opsplitsen en elke groep apart de hadj laten uitvoeren. Hierdoor zouden er geen gewonden meer vallen en zou er absoluut geen paniek ontstaan, waardoor dit ritueel weer een leuke ervaring wordt voor de moslims.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2015, 21:10
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
De bedevaart naar Mekka is zeer belangrijk binnen de islam. Deze tocht mogen we zeker niet omschrijven als gewoon 'leuk'. Deze omschrijving doet afbreuk aan deze bedevaartstocht alsof je het zou vergelijken met vrijwillig in een massa staan zoals op Pukkelpop of Tomorrowland. Religie is zeker iets dat moet gebeuren uit eigen overtuiging, maar het moet veel dieper en verder gaan als 'leuk'. De bedevaartgangers tijdens de hadj ervaren een bijzonder groot spirituele beloning.

Het jaarlijks dodental is door de drukte een gekend probleem. Doorheen de jaren zijn er al veel veiligheidsaanpassingen ingevoerd zoals controles door helikopters. Volgens de Saoedische minister van Gezondheid kwam deze ramp niet door onvoldoende controle, maar door het negeren van de richtlijnen van de politie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th September 2015, 23:55
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
453 mensen vertrappeld tijdens hadj

De spirituele beloning die moslims ervaren tijdens de hadj zou niet ten koste mogen gaan van mensenlevens. Het Offerfeest draait immers ook om het stilstaan bij en zorgen voor de medemens, wat in schril contrast staat met de honderden slachtoffers die hier gevallen zijn. Als ik lees dat meer dan honderd doden geen uitzondering blijkt, stel ik mij vragen bij de organisatie van deze gebeurtenis. Wanneer zo veel mensen samenkomen op één plaats, is de veiligheid van de pelgrims cruciaal. Zonder dat ik wil raken aan de spirituele beleving van deze moslims, vind ik wel dat er dringend afspraken gemaakt (en nagekomen) moeten worden die drama's als dit in de toekomst kunnen vermijden. Ik begrijp dat het niet vanzelfsprekend is om in te grijpen in zo'n oude traditie, maar ik neem aan dat ook voor de moslimgemeenschap dit allesbehalve de manier is waarop zij hun bedevaart willen ervaren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.