actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2015, 14:04
rani.v*nthielen rani.v*nthielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Beerzel
Posts: 20
"Geef hen medeleven, geen factuur van 19.000 euro"

"Geef hen medeleven, geen factuur van 19.000 euro"

Door: Isolde Van Den Eynde en Sabine Vermeiren
17/10/15 - 09u20 Bron: Het Laatste Nieuws


Charlotte Nuñez werd vorig jaar gegrepen door een trein toen ze samen met een vriendin selfies nam op het spoor. Mama Carla kreeg nu een rekening van 19.000 euro.
De NMBS ligt onder vuur voor de willekeur die ze hanteert bij het afwikkelen van dodelijke ongevallen. Wie een familiale verzekering heeft, krijgt de rekening. Wie er géén heeft, ziet nooit een factuur. De moeder van Charlotte Nuñez (12) behoort tot de eerste groep. Eén jaar nadat haar dochter onvoorzichtig het spoor overliep en werd gegrepen door een trein, kreeg ze een rekening van 19.000 euro.
"Van de NMBS hoorde ik niks. Tot in november. Toen kwam er een brief. 'Innige deelneming', werd erin gezegd. En ook: dat mijn dochter minderjarig was, en ik dus verantwoordelijk zou worden gehouden voor de schade." Hoe groot die exacte schade precies was, vernam Carla - opnieuw per brief - pas in augustus van dit jaar. Zélf hoeft Carla dat evenwel niet te betalen: ze heeft een familiale verzekering die tussenkomt.

Maar de mokerslag, van per brief het bedrag te moeten lezen van de schade die haar dode dochter aanrichtte, is ze nog altijd niet te boven gekomen. "Als je zo'n brief krijgt, val je omver. Hoe is het mogelijk? Hebben die mensen zélf geen kinderen? Zijn dat monsters? Ik zweer je: ik stond op het punt te gaan aanbellen bij Jo Cornu (NMBS- topman, red.). Om die man te vragen wat hem in godsnaam bezielt."

Ook de politiek roert zich. "Mijn vraag is heel duidelijk: stop met die facturen, want je gaat daarmee los voorbij aan de emotionele impact van wat zoiets doet bij mensen. Láát dat. De nabestaanden aan wie je zo'n brief stuurt, hebben iemand verloren. Dat is zwaar genoeg. Belast die mensen niet nog extra met een ijskoude factuur, ook al hoeven ze hem zelf niet te betalen. Toon liever wat empathie", aldus sp.a-kamerlid David Geerts.

Eigen mening:
Ik ben het er helemaal mee eens. Ik snap zelfs niet waarom dat ze nog zo'n brief naar de familie sturen terwijl ze die eigenlijk niet moeten betalen, dat is gewoon om hun rouwproces nog pijnlijker en moeilijker te maken dan dat ze al is. Dit is gewoon weg onmenselijk. Ze moeten de spoorwegen beter inrichten en de mensen duidelijker maken van de gevaren die hierbij te zien zijn. In plaats van een factuur te sturen, zouden ze beter deze mensen zo goed mogelijk helpen bij hun verlies.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.