actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2016, 18:00
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Strengere straffen en minder achterpoortjes in nieuw strafwetboek

Het nieuwe strafwetboek van Justitieminister Koen Geens (CD&V) krijgt stilaan vorm. Er komt een opdeling van de straffen in zeven niveau’s en een ruimer arsenaal aan alternatieven, maar ook een strengere behandeling van medeplichtigen en poging tot misdrijf. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en La Libre en bevestigt men op het kabinet-Geens.

Het opzet van de grote hervorming is een indeling in zeven strafniveaus: vijf voor de wanbedrijven en twee voor de misdaden.

Onder niveau 1, het lichtste niveau, vallen bijvoorbeeld geldboetes en werkstraffen. Het hoogste niveau, 7, is levenslange opsluiting. Binnen elk niveau blijven minima en maxima bestaan, dus de rechter behoudt de nodige vrijheid. Belangrijk is voorts dat voor ‘poging tot’ hetzelfde strafniveau zal gelden. En is sprake van verzachtende omstandigheden, dan kiest de rechter een straf van één of twee niveau’s lager.

Nog opvallend is dat wie zijn wagen gebruikt voor een misdrijf, bijvoorbeeld een inbreker of een dealer, in de toekomst zijn rijbewijs zal kunnen kwijtspelen. Zelfs als hij geen verkeersdelict heeft gepleegd. En het onderscheid tussen mededader en medeplichtig valt weg.

Bron: De Standaard, 28-04-2016

Mening:

Ik vind het geen slecht idee om het strafwetboek aan te passen. Vaak hebben we het gevoel dat iemand niet lang genoeg gevangenisstraf krijgt omwille van wat hij of zij gedaan heeft. Dit zal misschien nu wel veranderen. Naar mijn mening is iemand die de dader helpt even schuldig als de dader zelf. De medeplichtigen krijgen dan meestal toch een mindere straf. Dat vind ik niet kunnen. Als ik een lijk zou gaan verstoppen omdat een vriend van mij die vermoord zou hebben, ben ik net zo schuldig als mijn vriend. Hetzelfde bij te snel rijden, als ik een boete krijg van €50 omdat ik te snel gereden heb, betaal ik die gewoon. Wat is €50 tegenwoordig nog? Dit is vrij weinig voor het overtreden van de wet. Doordat ik te snel rijd gebeuren er misschien ongelukken of vallen er zelfs doden. Als het maar €50 is dat ik moet betalen, zal ik waarschijnlijk in de toekomst nog altijd te snel rijden. Als ze deze prijs verhogen, gaan de mensen misschien wel eens twee keer nadenken voordat ze de wet overtreden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2016, 19:30
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
Strengere straffen en minder achterpoortjes in nieuw strafwetboek

Ik heb mijn twijfels bij dit nieuwe strafwetboek.
Het kan zijn dat onze wetgeving strenger moet zijn om eerlijk te zijn, maar het verontrust me wel dat dit is waar het artikel op focust.
Een strenge wetgeving komt niet overeen met minder criminaliteit of minder gevangenen, ik denk dat de Verenigde Staten hier overduidelijk bewijs voor is.
Het doel van gevangenissen is om de gevangenen te revalideren en klaar te maken om terug naar de samenleving te komen.
Door criminelen te stigmatiseren en het voor hen moeilijker te maken om een gewoon leven te leiden verhoog je de kans dat ze hervallen.
We zullen pas velen jaren nadat het nieuwe strafwetboek het oude vervangt weten of deze wetten een beter resultaat geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.