actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2011, 18:13
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Apothekers willen zelf alternatief geneesmiddel kunnen meegeven

Het overgrote deel van de Belgische apothekers (94 procent) vindt dat het mogelijk moet zijn een voorgeschreven geneesmiddel te vervangen door een gelijkwaardig medicijn. Dat blijkt uit een enquête van het vakblad De Apotheker. Momenteel hebben de apothekers daarvoor nog de toestemming van de voorschrijvende arts nodig.

Volgens De Apotheker is België een van de weinige landen waar die substitutie niet is toegelaten. Ze mogen enkel een alternatief meegegeven als de arts gekozen heeft voor een voorschrift op stofnaam (VOS).

"Het probleem met substitutie stelt zich de jongste vijf jaar steeds feller, door de opkomst van de generieke geneesmiddelen", zegt Désirée De Poot, de hoofdredacteur van De Apotheker. "Het is voor apothekers immers een onmogelijke zaak geworden om van één molecule een hele reeks merken in huis te hebben."

Herhaalrecepten
Het magazine De Apotheker legde voor het in oktober 2010 uitgevoerde onderzoek zes bevoegdheden voor aan apothekers in België. De 404 respondenten toonden zich daarbij ook voorstander van het uitschrijven van herhaalrecepten: meer dan zes op de tien apothekers vinden dat ze op eigen initiatief voor een beperkte termijn een geneesmiddel zouden mogen uitreiken.

Minder interesse is er voor de vaccinatie van de patiënten. Twee derde van de Belgische apothekers vindt dat dat buiten hun bevoegdheid valt.

Bron: www.hln.be
Eigen mening:
94 procent van de Belgische apothekers vindt dat het mogelijk moet zijn een voorgeschreven geneesmiddel te vervangen door een gelijkwaardig medicijn. Als al zoveel procent het daar mee eens is, moeten ze dit misschien toch maar eens gaan overwegen. Ik vind het ook wel normaal dat 2/3 van de Belgische apothekers patiënten niet wil vaccineren. Iemand vaccineren brengt toch nog altijd wat gevaren met zich mee, dus dat is nog altijd beter de taak van een dokter.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st February 2011, 18:50
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Apotheker

Ik vind ook dat het mag toegelaten worden. het is ook zo dat apothekers alle stoffen 'vanbuiten' kennen die men in producten mag steken en welke niet.
Als het product dan het voorgeschreven medicijn kan vervangen (en misschien goedkoper is?!) vind ik dat dit zeker even goed is!

Ik begrijp niet waarom België op dit gebied achter staat.

Over de vaccinaties ben ik dan ook zeker te vinden voor de mening van de apothekers. Het is niet zo dat alle apothekers hiervoor opgeleid zijn en ik vind dit toch meer iets voor dokters!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.