actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2012, 13:35
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Kortrijkse school geeft uitleg bij pestzaak

Kortrijkse school geeft uitleg bij pestzaak

ma 26/11/2012 - 12:45

In Kortrijk heeft het Sint-Theresia Instituut tekst en uitleg gegeven bij het incident van vorige week. Een meisje van 15 liep een hersenschudding op toen ze door een klasgenote in elkaar geslagen werd. De leerlinge die de klappen uitdeelde, is intussen preventief geschorst.
Volgens de huisarts van het slachtoffer liep het meisje bij de aanval een hersenschudding op. Ze moest enkele dagen thuisblijven. Intussen is het meisje terug op school en functioneert ze normaal, zegt directrice Dominique Detremmerie.

"De leerlinge is vandaag terug gestart. De dader is vanmorgen zoals de procedure het vraagt, preventief geschorst. Ze blijft ook voor de rest van het onderzoek geschorst."

De leerlinge die de klappen uitdeelde, is drie jaar ouder dan haar klasgenoten. Detremmerie erkent dat dit problemen kan veroorzaken, maar wijst erop dat een school zoiets niet kan vermijden. "Leerlingen van 18 die vragen om ingeschreven te worden in een klas van 14-jarigen kun je in principe niet weigeren. Dat heeft een impact op het functioneren van de klas en kan leiden tot frustratie die soms omslaat in agressie. Wij zien dit soms aankomen, maar we kunnen zo'n meisje ook niet zomaar uit de klas houden", stelt de directrice.

Eind volgende week beslist de directrice of het geschorste meisje nog mag terugkomen.

Bron: De Redactie
Mijn mening:
Ik snap dat de school geen leerlingen mag weigeren maar soms vraag je op deze manier om problemen. Een leerlinge van 18 jaar is met andere zaken bezig dan een leerlinge van 14 jaar. Ik zeg niet dat dit de school zijn fout is want zij mogen geen leerlingen weigeren. Maar het ministerie van onderwijs mag wel eens stilstaan bij zulke problemen. Waarom voeren ze voor het lager onderwijs geen studiepuntensysteem in zoals in het hoger onderwijs? Iedereen heeft recht op onderwijs maar als je als 18 - jarige in een klas bij meisjes van 14 zit dan heb je wel genoeg kansen gehad me dunkt.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2012, 18:04
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik weet niet of het wel een goed systeem is om in het lager of secundair onderwijs ook een puntensysteem in te voeren. Ik vind persoonlijk dat het secundair onderwijs een moment is dat je fouten mag maken. Met het puntensysteem heb je niet veel ruimte om fouten te maken.
Ik begrijp dat het niet altijd even makkelijk is voor scholen dat er nog 18 jarigen zitten bij 14 jarigen, maar dit moet niet altijd mis gaan. een 14 jarige kan even goed een zwaar conflict hebben met een 14 jarige.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2012, 22:11
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Ik ben voor een deel het eens met Ingeborg, namelijk dat het puntensysteem geen goed idee is en 14-jarigen onderling ook ruzie kunnen maken. Het moet niet per se iemand ouder te zijn, maar meestal kiezen de oudere leerlingen er kleinere en jongere slachtoffers uit. Enkele weken geleden is er in de school van iemand die ik ken, een leerling boven de trap gehouden. De dader was een oudere leerling die graag de kleintjes er uit neemt. Hij is na dit incident onmiddellijk geschorst. De school heeft hier, volgens mijn oordeel, juist gehandeld.
Een school kan inderdaad geen leerlingen weigeren, ook al zijn ze veel ouder dan de andere leerlingen in die klas. Hopelijk zal de school nu, na dit incident, de juiste maatregelen treffen en de leerling schorsen. Desnoods kan de school een tuchtprocedure opstarten. Hopelijk kan het slachtoffer terug naar school gaan net als vroeger.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2012, 09:04
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Citaat:
Orgineel gepost door NuyensEvelynne
Ik ben voor een deel het eens met Ingeborg, namelijk dat het puntensysteem geen goed idee is en 14-jarigen onderling ook ruzie kunnen maken. Het moet niet per se iemand ouder te zijn, maar meestal kiezen de oudere leerlingen er kleinere en jongere slachtoffers uit. Enkele weken geleden is er in de school van iemand die ik ken, een leerling boven de trap gehouden. De dader was een oudere leerling die graag de kleintjes er uit neemt. Hij is na dit incident onmiddellijk geschorst. De school heeft hier, volgens mijn oordeel, juist gehandeld.
Een school kan inderdaad geen leerlingen weigeren, ook al zijn ze veel ouder dan de andere leerlingen in die klas. Hopelijk zal de school nu, na dit incident, de juiste maatregelen treffen en de leerling schorsen. Desnoods kan de school een tuchtprocedure opstarten. Hopelijk kan het slachtoffer terug naar school gaan net als vroeger.


De leerling is misschien geschorst maar hij komt terug. Tegenwoordig is het echt zeer moeilijk om een leerling van school te sturen.
Mijn neefje is eergisteren met een mes in zijn rug gesneden en zijn vriendje heeft een mes tegen zijn keel gehad in de les praktijk. De leerling die dit gedaan heeft is ook geschorst maar hij komt maandag terug. Ik vind dit absoluut niet kunnen! Stel je maar eens voor dat die leerling wraak wil nemen? Mijn neefje zal niet gerust naar school kunnen gaan. En dit allemaal omdat de school aan handen en voeten gebonden is. Zij kunnen niets doen. Als de leerling nog een keer iets fout doet kan er een tuchtprocedure gestart worden maar tegen dan kan hij echt iemand verwond hebben of misschien zelfs erger. Dus ik denk dat men in zulke situaties wel eens mag nadenken of er geen uitzondering gemaakt kan worden.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th November 2012, 09:27
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Citaat:
Orgineel gepost door M*chael.Ceulemans
De leerling is misschien geschorst maar hij komt terug. Tegenwoordig is het echt zeer moeilijk om een leerling van school te sturen.
Mijn neefje is eergisteren met een mes in zijn rug gesneden en zijn vriendje heeft een mes tegen zijn keel gehad in de les praktijk. De leerling die dit gedaan heeft is ook geschorst maar hij komt maandag terug. Ik vind dit absoluut niet kunnen! Stel je maar eens voor dat die leerling wraak wil nemen? Mijn neefje zal niet gerust naar school kunnen gaan. En dit allemaal omdat de school aan handen en voeten gebonden is. Zij kunnen niets doen. Als de leerling nog een keer iets fout doet kan er een tuchtprocedure gestart worden maar tegen dan kan hij echt iemand verwond hebben of misschien zelfs erger. Dus ik denk dat men in zulke situaties wel eens mag nadenken of er geen uitzondering gemaakt kan worden.


De leerling waar ik het over had, is en blijft geschorst. Anders had ik mijn voorbeeld op een andere manier aangehaald
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.