actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2008, 19:14
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Recordaantal vrouwen in parlementen wereldwijd

NEW YORK - Het aantal vrouwelijke parlementsleden wereldwijd was nog nooit zo hoog. Dat heeft de Interparlementaire Unie (IPU) gezegd. Toch zijn er veel minder vrouwelijke parlementsleden dan mannelijke. Op 1 januari was 17,7 procent van de parlementariërs vrouw. Aan het eind van 2005 was dat 16,3 procent en een jaar daarvoor 15,7 procent.

Het zal jammer genoeg nog erg lang duren vooraleer de helft van de parlementsleden vrouwen zijn, zei de secretaris-generaal van de IPU, Anders Johansson. Hij sprak van 'erg langzame vooruitgang'. Als de huidige trend zich doorzet dan is pas in 2050 de helft van de parlementsleden een vrouw.

De huidige koploper is Rwanda. In dat land bestaat het parlement voor 48,8 procent uit vrouwen. Zweden is tweede met 47 procent en Finland derde met 41,5 procent. De helft van de landen waar meer dan 30 procent van de parlementsleden vrouw is, zijn ontwikkelingslanden. Het gaat onder meer om Cuba, Costa Rica, Mozambique, Zuid-Afrika, Uganda en Tanzania.

Acht landen hebben geen enkele vrouwelijk parlementslid: Saudi-Arabië, Qatar en zes eilandengroepen in de Stille Oceaan.

Bron : www.hetnieuwsblad.be
1 maart 2008

Mijn mening :
Ik vind het goed dat de vrouwen, ook op politiek vlak, een opmars hebben gemaakt. Hopelijk blijt dit aantal stijgen zodat het aantal mannen en vrouwen in het parlement ongeveer gelijk is. Dat is volgens mij het eerlijkst! Ik ben blij dat het "vooroordeel" dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen al hard verminderd is, maar toch is het (jammer genoeg) de wereld nog niet uit!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.