actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 13:28
Thomas.V*nAelst Thomas.V*nAelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 34
Spoorstakingen: Test-Aankoop eist 40 euro schadevergoeding voor alle treinreizigers

De Brusselse handelsrechter zal voor de eerste maal de collectieve vordering van Test-Aankoop tegen de NMBS behandelen. De consumentenorganisatie eist per reiziger 40 euro schadevergoeding voor acht stakingsdagen tussen december 2014 en 9 oktober 2015. Test-Aankoop zal de rechter vragen om de class action voor alle reizigers te laten gelden, dus niet enkel voor wie mee in de groepsklacht stapt.
Test-Aankoop legde op 23 november het verzoekschrift tot collectieve rechtsvordering tegen de NMBS neer bij de Brusselse rechtbank van koophandel. Morgen/donderdag om 9 uur zal de eerste zitting plaatsvinden in deze zaak, meldt Test-Aankoop.

De handelsrechter zal volgens Test-Aankoop eerst bekijken of de zaak ontvankelijk is en vervolgens de onderhandelingen opleggen die de wet voorziet. Die zouden drie tot zes maanden in beslag kunnen nemen, zo klinkt het.

"Bovendien zal de rechter beslissen welk optiesysteem zal worden toegepast: ofwel dienen de betrokkenen te laten weten dat ze tot de groep willen behoren (opt-in), ofwel wordt ervan uitgegaan dat alle reizigers automatisch tot de groep behoren (opt-out)." Test-Aankoop vraagt alleszins de opt-out.

14 miljoen euro
"De minimale vergoeding per niet-gepresteerd traject bedraagt 2,50 euro. Vermits een reiziger een heen- én een terugtraject maakt en er acht stakingsdagen zijn geweest, vraagt Test-Aankoop een schadevergoeding van 40 euro per gebruiker. Uitgaande van 350.000 reizigers met een NMBS-abonnement, loopt de totaal gevraagde som op tot 14 miljoen euro", zo klinkt het.

Test-Aankoop vraagt ook een vereenvoudiging van de procedure voor schadevergoedingen bij de NMBS.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consum...reizigers.dhtml

Datum:9/12/15

Mening: Goed initiatief van Test-Aankoop. Ik weet niet of NMBS wel beseft welke hinder dit meebrengt voor mensen die dagdagelijks met de trein van A naar B moeten geraken. De schadevergoeding is dus meer als terecht volgens mij. Maar of deze schadevergoeding er ooit zal komen is zwaar te betwijfelen denk ik, en als het toch zou gebeuren geef ik één tip: geduld hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.