actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2015, 07:39
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
‘Trump is de kandidaat van de chaos’

Bij het vijfde tv-debat tussen de Republikeinse presidentskandidaten dinsdagnacht ging vooral over de strijd tegen het terrorisme en de veiligheid van de Verenigde Staten. Donald Trump, koploper in de meeste peilingen, verdedigde nogmaals zijn voorstel om de grenzen te sluiten voor moslims. 'We hebben ons land niet meer in handen.' Trump kreeg vooral tegenkanting van Jeb Bush.


‘Dit gaat niet over religie, dit gaat over veiligheid’, zei de flamboyante zakenman over zijn voorstel. ‘Donald is goed in oneliners, maar hij is de kandidaat van de chaos en hij zal ook een chaospresident zijn’, opende Jeb Bush meteen de aanval op Trump. ‘Hij is niet de opperbevelhebber die we nodig hebben om ons land te beschermen.’ ‘Is Trump wel een serieuze kandidaat?’, vroeg Rand Paul zich af.

Bush noemde ook het voorstel van Trump om de families van Islamitische Staat-strijders te doden 'gewoon te gek voor woorden'. 'Donald, je zal er niet in slagen om je met beledigingen naar het presidentschap te helpen', was de broer van oud-president George W. hard. 'Leiderschap gaat niet over mensen aanvallen.'

'Met Jebs houding zullen we nooit opnieuw groot worden', sloeg Trump terug. Hij verdedigde opnieuw zijn voorstel om moslims voorlopig te weren uit de VS. 'Het gaat niet over isoleren, het gaat om veiligheid. Het gaat niet om religie, het gaat om veiligheid. We hebben ons land niet meer in handen.'

Trump maakte ook nog bekend dat hij delen van het internet wil afsluiten voor militanten van Islamitische Staat (IS). 'Je zakt verder en verder weg', sneer hij ten slotte nog over de dalende populariteit van Bush in de polls. 'Straks speel je niet meer mee.'

Strijd tussen Rubio en Cruz

Paul, Ted Cruz en Marco Rubio, spaarden hun kritiek op Trump. De twee laatste senatoren haalden wel geregeld uit naar elkaar. Rubio verweet Cruz tegen het vrijmaken van meer militaire budgetten te hebben gestemd. ‘Je kan Islamitische Staat niet bombarderen als je geen vliegtuigen en bommen hebt om hen mee aan te vallen’. Volgens Rubio ontnam Cruz de veiligheidsdiensten ook ‘middelen om te achterhalen met wie terroristen bellen’ door een wet te stemmen die de bevoegdheden van de National Security Agency (NSA) kortwiekte.

Paul, die door zijn slechte resultaten in de peilingen pas op het laatste moment zeker was van deelname aan het hoofddebat, noemde Rubio ‘de zwakste van alle kandidaten op vlak van immigratie’. Rubio wees aanvankelijk strengere beperkingen op de instroom van vluchtelingen in de VS van de hand.

Het debat was de eerste confrontatie van de Republikeinse kandidaten sinds de terreuraanslagen in Parijs en de schietpartij in San Bernardino. Organisator CNN selecteerde op basis van de laatste peilingen negen deelnemers voor het hoofdpodium in Las Vegas. Daarin stond Trump (33 procent) nog steeds bovenaan, gevolgd door Cruz (15), de gepensioneerde neurochirurg Ben Carson (12), Rubio (10) en Bush (9). Ook gouverneurs Chris Christie en John Kasich, senator Paul en Carly Fiorina mochten deelnemen. De vier afvallers mochten elkaar bekampen in een apart debat vroeger op de avond.

Bush: 'Ik ben en blijf Republikein'

Trump verzekerde tijdens het debat ten slotte opnieuw dat hij zich aan zijn belofte zou houden om niet als onafhankelijk kandidaat op te komen. 'Ik ben de nummer één van de republikeinen. Ik sta op de eerste plaats, niet met een kleine voorsprong, maar ver voorop', legde hij na afloop van het debat uit. 'Ik twijfelde ook niet toen me de vraag werd gesteld: ik ben een republikein, en dat zal ik blijven.'

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151216_02023657 (geraadpleegd op 16/12/2015)
Mening: 'Dit gaat niet over religie, dit gaat over veiligheid.' Ik ben stomverbaasd bij dergelijke uitspraken van Donald Trump. Als het niet gaat over religie: waarom wil je de grenzen dan sluiten voor alle moslims? Zoals ik eerder als reactie op een artikel al heb aangehaald: extremisme bestaat niet alleen bij moslims! Het bestaat ook bij christenen, zelfs bij atheïsten of een bepaalde politieke stroming. 'Terrorism has no religion!' Ik ben echt beduusd bij het feit dat ze grenzen willen sluiten voor een bepaalde religie. Naar mijn mening is de visie van Trump echter extremistisch.
Maar dat is nog niet alles: families van IS-strijders doden, dat is echt te gek voor woorden. Ik begrijp dat er een drastische aanpak nodig zal zijn om landen te beschermen tegen terrorisme. Dit is echt niet eenvoudig. Maar naar mijn mening kan je vuur niet met vuur bestrijden. Ik stel mij echt vragen bij deze presidentskandidaat en ben werkelijk bang dat de gevolgen echter meer problemen in de hand zullen werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.