actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2016, 23:06
Yannick A*thonis Yannick A*thonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: heist op den berg
Posts: 26
Twee uur lang gemarteld, voor 175 euro en een horloge

Marco Mariotti
30/11/16 - 19u19
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...n-horloge.dhtml

De 74-jarige Marc van den Hove uit Heusden-Zolder werd maandagavond twee uur lang toegetakeld door twee drieste homejackers. Om de bejaarde man zijn geld en juwelen te doen afgeven, kapten ze 'white spirit' over hem en dreigden met een aansteker hem in brand te steken. De Franssprekende daders moesten afdruipen en zijn voortvluchtig.
Bont en blauw is het aangezicht van de zeventiger die al jarenlang verzekeringsmakelaar is in Heusden-Zolder. Zelfs nu - ondanks de enorme pijn - is hij nog steeds aan het werk. "Maar fysiek én mentaal is het enorm zwaar", zucht hij. "Twee uur lang hebben ze mij gemarteld, en dat voor 175 euro en een horloge. Ik geraak amper uit mijn stoel, want heb overal pijn. Over heel mijn lijf kreeg ik stampen en klappen."
Van den Hove kwam 's avonds rond 20 uur thuis, trok de voordeur achter zich dicht en stond plots oog in oog met twee gewapende mannen. Het duo was eerder via de achterdeur binnengedrongen en had zich in de woning verschanst. "Meteen sleurden ze me naar een stoel en zeiden nog redelijk rustig dat als ik gewoon mijn kluis met geld en goud gaf, het na een kwartiertje voorbij zou zijn." Maar van den Hove heeft helemaal geen kluis met geld en al helemaal geen goud in huis. Halstarrig bleef hij nee schudden en volhouden, maar dat stond niet op de planning van de twee.

Ontsnappingspoging

"Hoe meer ik nee zei, hoe agressiever ze werden. Om de zoveel tijd kreeg ik een stamp of een klap, of werd het geweer tegen mijn slaap geduwd. Ik zwaaide nog met de papieren van mijn geplande hartcontrole de dag nadien, maar niets hield ze tegen. Ze sleurden mij naar de keukenvloer en bonden mijn handen op de rug. Eén van hen ging emmers water vullen met water en kapte ze over mij. Ze wilden me kleineren en intimideren."
Terwijl ze op zoek gingen naar hun buit, voelde van den Hove dat zijn handen niet goed waren samengebonden. De man kon zich loswurmen en glipte via de achterdeur de tuin in. "Dat hadden ze snel door en ze haalden mij neer. Weer kreeg ik keiharde stampen in mijn zij. Ik bleef roerloos liggen en deed alsof ik het bewustzijn verloor, maar niets hield ze tegen. Ze moesten kost wat kost hun ding hebben. 'Leugenaar', riepen ze."
Na meer dan een uur werden de zwaardere middelen boven gehaald: een bus white spirit. De één hield zijn aansteker al in de aanslag terwijl de ander de hele bus over de zeventiger leeggoot. "'Zijn jullie helemaal zot geworden' riep ik nog, maar het had geen zin." Intussen haalde de bebloede man de trouwring van zijn vinger en schoof het onder één van de tapijten. De man verwees naar zijn portefeuille en de 175 euro die erin stak. "Meer heb ik echt niet in huis", smeekte hij.
Na een helse marteling van bijna twee uur, kwam uiteindelijk zijn 68-jarige echtgenote onwetend thuis van de hondenschool. Ze rook meteen de felle geur van white spirit en begreep niet wat er gaande was. "Net een film als je plots die gemaskerde mannen ziet staan en je echtgenoot gewond op de grond ziet liggen. Ook ik kreeg een rake klap met de kolf van het geweer op mijn oog. Ik ging meteen tekeer, en de overvallers zeiden dat ik moest kalmeren." Uiteindelijk legden de twee zich neer bij het feit dat ze geen grote buit gingen maken.

Alarm

De overvallers besloten hun magere buit te vergroten met de autosleutels en een gsm, maar wilden vooral beletten dat het koppel de politie te snel zou kunnen verwittigen. "Kom, we sluiten ze op in het toilet", bedacht één van de gangsters. "Ben je gek? Die deur krijgen we nooit ingetrapt om hulp te halen", antwoordde de echtgenote. Dat beetje begrip toonden ze nog net, waarna het koppel in de garage werd opgesloten. "Maar je mag de politie pas na vijf minuten verwittigen", klonk het.
De verwondingen bleken als bij wonder minder zwaar te zijn dan gedacht. "Zware kneuzingen en blauwe plekken, maar geen breuken te zien op de scans. We gaan nu zeker een alarm laten plaatsen, en hopen dat de daders snel worden gevat." Het parket ontfermt zich over het onderzoek, maar is de daders nog niet op het spoor.

Eigen mening :
Ik vind het schandalig dat er mensen zijn die zo slecht kunnen zijn om bij andere in te breken, zeker bij oudere mensen omdat die hun moeilijk kunnen verweren. In het artikel spreken ze over een buit van MAAR 175 euro en een horloge maar het maakt niet uit hoe groot de buit zou zijn. Dit gedrag is gewoon niet aanvaardbaar. Deze oudere mensen hebben namelijk ook voor hun centen gewerkt en niemand heeft het recht die af te nemen. De man is zwaar toegetakeld maar hij heeft nog geluk gehad met zijn verwondingen. Dit had zelf fataal kunnen zijn voor deze oude man en zijn echtgenote.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.