actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2011, 09:17
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
AB Inbev verhoogt bierprijs

Brouwer AB InBev verhoogt op 1 juni de bierprijzen met 3 procent. Horeca Vlaanderen raadt haar leden aan de prijsstijging door te rekenen aan de cafégangers. Concurrent Alken-Maes wacht nog af.
AB Inbev wijst er op dat de prijsverhoging in lijn ligt met de inflatie. Door de stijging van de energie- en grondstofkosten kon een verhoging niet meer uitblijven, kinkt het in een toelichting.

De biermarkt staat in België onder druk. AB Inbev lanceerde de voorbije maanden daarom al een aantal nieuwe producten, zoals de alcoholvrije dranken Hoegaarden 0,0 en Jupiler Force.

Brancheorganisatie Horeca Vlaanderen ziet de prijsverhoging niet zitten. 'Net voor de intrede van het algemeen rookverbod had AB InBev er geen slechter moment kunnen uitpikken. We hadden gehoopt dat de brouwerij gezien de precaire situatie van veel horecazaken de prijsstijging voor haar rekening zou nemen'.

Het is nog niet duidelijk of andere brouwers ook hun tarieven zullen verhogen. Horeca Vlaanderen vreest alvast van wel.

Alken-Maes liet in een reactie weten dat het ook te maken krijgt met hogere grondstoffen- en energieprijzen. 'We volgen die evolutie op de voet', zegt de woordvoerder van de brouwer van Maes, Grimbergen en Cristal. 'Maar vandaag is er geen beslissing genomen'.

Bron: www.standaard.be --> 30 april 2011

Mijn mening:
Ik sluit mij na het lezen van dit artikel toch wel aan bij de horecazaken. Ze kregen de voorbije maanden eerst te horen dat er een algemeen rookverbod komt en nu gaat de bierbrouwer zijn prijzen ook nog eens laten stijgen (3 procent). Horeca Vlaanderen wil dat alle uitbaters deze prijsverhoging doorrekenen aan de consumenten. Ik hoop voor de horecazaken dat dit geen effect gaat hebben op het aantal klanten in hun zaak. We zullen hiervan binnen enkele maanden wel resultaten te zien krijgen. Ik heb vorige week voor mijn onderwijsvak economie nog een artikel gelezen over het stijgen van de grondstoffen- en energieprijzen, wat als gevolg meebrengt dat de inflatie in België duidelijk aan het stijgen is. Ik lust zelf ook wel eens een frisse pint, maar als de prijs voor een pintje bier overal rond de twee euro gaat kosten, dan kan ik beter een bak bier kopen en met mijn vrienden thuis een pintje drinken. De vraag is nu voor de horecazaken of meerdere mensen zoals mij zullen denken? Ik hoop voor hen van niet, maar ze zullen er toch onder lijden denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.