actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2013, 10:57
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Winterbanden niet verplicht

Er komt geen verplichting om winterbanden te gebruiken in ons land. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) beslist en meldt de VRT.

Onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft uitgewezen dat het aantal ongevallen met gewonden op besneeuwde wegen erg beperkt blijft. Wathelet ziet daarom geen reden om winterbanden te verplichten.

‘De meerwaarden qua verkeersveiligheid is niet groot genoeg om naar een verplichting te gaan’, zegt Wathelet aan VRT-radio.

‘Ik zal blijven sensibiliseren, zoals ik nu doe. Het aantal winterbanden in België blijft stijgen, iedereen die ooit winterbanden kocht, koopt er opnieuw.’ Volgens Wathelet is sensibilisering voldoende.

Eerder liet ook mobiliteitsclub VAB weten dat een verplichting van winterbanden in België overbodig is. Ook zij wijzen op het nut van sensibilisering.

Bron: De Standaard, 30/09/2013

Eigen mening: Winterbanden hoeven voor mij ook niet verplicht te zijn, men spreekt van een sensibilisering en dat vind ik dan wel noodzakelijk. Volgens mij is het aangewezen om acties te blijven doen rond het gebruik van winterbanden. Je zal als voetganger of fietser maar eens aangereden worden door een schuivende wagen zonder winterbanden, waar winterbanden het verschil konden maken. Het aankopen van winterbanden is ook echt niet duurder, mensen hoeven geen schrik te hebben daarvoor. Als je met een paar zomerbanden 2 jaar lang rijd, dan rij je met een paar zomer- en winterbanden 4 jaar...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2013, 20:04
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Zeer raar dat men het enkel heeft over 'ongevallen met gewonden'. Ik kan best geloven dat er minder ongevallen, met gewonden, gebeuren bij sneeuw. De mensen rijden immers trager en voorzichtiger, waardoor de impact van een ongeval sowieso kleiner is, dan bij normale omstandigheden.
Men spreekt echter nergens over het totale aantal ongevallen. Ik ben er vrijwel zeker van dat er in de winterperiode meer ongevallen gebeuren dan in de andere seizoenen. De ongevallen zijn kennelijk minder zwaar. Waar men staatssecretaris Wathelet niets over zegt is over alle extra verkeersellende die er in de winter is, een kleine botsing met wat blikschade kan immers voor kilometerslange files zorgen. Files komen zonder sneeuw al immens veel voor in België, met sneeuw wordt het alleen maar erger. Winterbanden kunnen hier effectief wel een oplossing voor bieden. Veel fileleed kan volgens mij hierdoor vermeden worden, alsook de kosten voor de betrokken partijen!

En wat Stijn zegt over de kostprijs is uiteraard waar, je moet enkel 2 keer per jaar van banden wisselen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.