actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2011, 07:48
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Katholiek onderwijs vraagt opvang "onschoolbare jongeren"

Het katholiek onderwijs vraagt speciale opvang voor "onschoolbare" jongeren. "Hun aanpak gaat de draagkracht van de gewone scholen te boven", zegt Mieke Van Hecke, directeur-generaal van de katholieke onderwijskoepel VKSO woensdag in De Standaard en Het Nieuwsblad.


Scholen in de steden hebben het steeds moeilijker met een harde kern van moeilijke leerlingen. VKSO vraagt specifieke proefprojecten om hen te begeleiden. "Hen opvangen vergt te veel energie van de gewone scholen. Het gaat hun draagkracht te boven", zegt Van Hecke.

Allochtone jongens
Het gaat om een harde kern van onaangepaste leerlingen in achtergestelde stadswijken. Als ze vanwege hun gedrag van school gestuurd worden, komen ze op andere scholen terecht, waar zich hetzelfde herhaalt. Veelal betreft het allochtone jongens van 14, 15 jaar.

Volgens Van Hecke maken ze het "normale schoolgebeuren onmogelijk" en daarom is een specifieke aanpak nodig. De topvrouw van het katholiek onderwijs vraagt begeleidingsinitiatieven, "ergens tussen onderwijs, welzijn en stedelijk beleid in".

Inventaris
De Vlaamse ministers van Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V), en van Onderwijs, Pascal Smet (sp.a), hebben het VSKO laten weten dat ze de problematiek erkennen. Ze laten een inventaris maken van het huidige opvangaanbod.

bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...e-jongeren.aspx

Eigen mening:
Op zich vind ik het geen slechte zaak om deze jongeren uit het gewone onderwijs te halen. Op deze manier kunnen zij al geen invloed uitoefenen op andere leerlingen. Maar, ik vind niet dat ze deze jongeren geen onderwijs meer moeten bieden. De kans is groot dat zij (nog) niet beseffen hoe belangrijk onderwijs voor hen is. Ik vind het wel een beetje oppervlakkig om te zeggen dat het vooral allochtone jongens van 14, 15 jaar zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2011, 08:47
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Katholiek onderwijs vraagt opvang 'onschoolbare jongeren'

Ik vind dit wel een goed idee omdat je vaak verhalen hoort van jongeren die van school worden gestuurd, naar een andere school gaan en hier ook van school worden gestuurd. Dit betekent dus dat de jongeren niet leren uit hun ‘fouten’. Ik denk dat daarom zo een maatregel wel goed is, maar natuurlijk moet dit niet direct gebeuren als ze van school worden gestuurd. Ze moeten eerst een kans in een andere school verdienen en als het daar ook misloopt dan is dit een mogelijkheid. Natuurlijk moeten ze ook op de hoogte zijn van de gevolgen als ze twee keer van school worden gestuurd. Ze weten dat ze twee kansen krijgen op deze manier is er minder kans dat ze zich benadeelt voelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2011, 11:52
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
Ik vind het wel een goed idee want dit is dan eigenlijk de laatste kans voor deze jongeren om toch nog naar "school" te gaan. Ik vraag me wel af of deze jongeren dan een diploma krijgen als ze deze opvang met een goed resultaat eindigen? Of zal dit eerder een getuigenschrift zijn want dat is wel wenselijk als men gaat werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.