actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 23:18
Jan.S*egers Jan.S*egers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: weelde
Posts: 22
Historische ontdekking brengt mammoet mogelijk weer tot leven

Lopen er binnenkort opnieuw mammoeten rond op de aarde? Die kans lijkt weer een pak groter geworden, nadat wetenschappers erin slaagden een bloedstaal af te nemen van een 28.000 jaar oud exemplaar. ‘Al moeten we ons afvragen of we zomaar moeten klonen, enkel en alleen omdat het kan’, reageert een onderzoekster.
Wetenschappers en biologen zijn door het dolle heen. Nadat ze in 2013 een 28.000 jaar oude mammoet aantroffen in de permafrost van Noord-Siberië, blijkt nu dat het beest - Buttercup voor de vrienden - zodanig goed bewaard is gebleven dat ze er een bloedstaal van konden nemen. Er moeten nog een pak tests uitgevoerd worden, maar de kans bestaat dat de wetenschappers uit het bloed een volledig genoom kunnen halen. Slagen ze daar in, dan kunnen ze Buttercup technisch gezien volledig klonen.

Dolly achterna

Is dat dan zo groot nieuws? Klonen is op zich natuurlijk allesbehalve nieuw. U herinnert zich ongetwijfeld nog schaap Dolly, het eerste zoogdier dat werd gekloond. Na Dolly volgden vele andere dieren, zoals ratten, muizen, of zelfs koeien. Telkens werd dezelfde techniek gebruikt: een volledig genoom werd letterlijk gekopieerd en in de kern van een bestaand embryo geplaatst.

Voor uitgestorven dieren, zoals de mammoet, wringt daar vaak het schoentje. Omdat de teruggevonden kadavers vaak duizenden jaren oud zijn, is het aartsmoeilijk om een volledig genoom aan te treffen. Het genoom kan dan ook opgebouwd worden door verschillende stukjes DNA aan elkaar te koppelen, maar zelfs dat was voorlopig niet gelukt. Dat Buttercup dus als het ware ging bloeden toen ze een autopsie verrichtten, was dus werkelijk een natte droom voor wetenschappers.

Wetenschap versus dierenleed

Meteen rijst natuurlijk ook de ethische vraag: moeten we uitgestorven dieren wel klonen, enkel en alleen omdat het kan? ‘We zijn nooit dichter bij mammoeten klonen geweest dan nu en ik denk dat er weinig mensen zijn die zo graag een levende mammoet willen zien als ik. Maar toch denk ik dat mammoeten klonen ethisch onjuist is’, verklaarde onderzoekster Dr. Tori Herridge na de autopsie van Buttercup.

Een van de grootste argumenten tegen klonen is dat Aziatische vrouwtjesolifanten gebruikt worden om een mammoetkalf op de wereld te zetten. De dieren zijn sowieso al bedreigd en de kans is groot dat er meerdere olifanten nodig zijn vooraleer de eerste mammoet geboren wordt. ‘Weegt het wetenschappelijk belang van een mammoetkloon dan zwaarder door dan het lijden van een Aziatische moederolifant? Ik ben er nog niet zo zeker van. Een ding staat vast: het argument dat we een mammoet moeten klonen enkel omdat het leuk zou zien om er eentje te zien, zal het niet halen’, besloot Herridge.

bron: 25 november 2014, Het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/article/de...141125_01395421

mening: Ik vind dit een bijzondere doorbraak op vlak van de wetenschap. Dit vind ik zeker positief! Anderzijds kan men nog niet eens uitstervende dieren in leven houden? Wat gaan ze er dan zelf proberen in leven te brengen... Dat zal dan ook maar alleen voor het geld zijn. Vb. De slagtanden zijn een stuk langer dan die van de huidige olifanten. Dus meer ivoor om op de illegale markt te brengen. En het dier is zwaar behaard, dus weeral meer geld om uit de pels te kloppen. Het is ronduit belachelijk. De dieren die nu nog rondlopen die staan op de rand van uitsterven, en daar doen ze niets tegen. Maar een oeroud uitgestorven soort, die willen ze weer tot leven brengen. Gemengde gevoelens dus!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.