actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd January 2008, 18:16
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lijst Dedecker heeft potentieel van 21 procent

Lijst Dedecker heeft potentieel van 21 procent


BRUSSEL - Met het oog op de verkiezingen van 2009 moeten de Vlaamse politieke partijen vooral bang zijn voor één man: Jean-Marie Dedecker. Zijn Lijst Dedecker (LDD), die op 10 juni uit het niets 6,2 procent van de stemmen haalde, heeft een potentieel van 21 procent, blijkt uit een peiling van het onderzoeksbureau TNS Media/Dimarso.



Het weekblad Knack pakt deze week uit met de resultaten van het onderzoek. Het onderzoek werd een maand na de verkiezingen uitgevoerd en peilde naar de stemverschuivingen die zich op 10 juni 2007 hebben voorgedaan. De belangrijkste vaststelling is dat op 10 juni een kwart van de Vlaamse kiezers (27 procent) van partij is veranderd. Liefst 101.000 kiezers die voordien op Vlaams Belang hadden gestemd, kozen op 10 juni voor Lijst Dedecker.

Voorts verloren Open VLD, SP.A/Spirit en Vlaams Belang respectievelijk 95.000, 91.000 en 60.000 stemmen aan het kartel CD&V/N-VA. Liefst 60.000 SP.A/Spirit-kiezers steunden de blauwe coalitiepartner.

'Wie in Lijst Dedecker een eendagsvlieg vermoedt of verhoopt, zou wel eens bedrogen kunnen uitkomen', schrijft TNS Media/Dimarso. Indien een maand na 10 juni opnieuw verkiezingen waren gehouden, dan was LDD uitgekomen op 9,4 procent. Dat is 3,2 procent meer dan de verkiezingsuitslag.

Het onderzoek toont aan dat meer dan één op de vijf kiezers zich een stem ziet geven aan LDD. De meesten hebben dat op 10 juni ook overwogen. 'Vooral zelfstandigen, jongeren en stedelingen laten zich bekoren voor LDD', luidt het.

Dedecker zelf is bang voor het Pim Fortuyn-effect. '62 procent van de mensen die voor ons gestemd hebben, heeft op mij gestemd. Als ik zou wegvallen, dan is dat problematisch', reageert hij.

Uit de enquête blijkt volgens Knack ook dat de Vlamingen niet communautair hebben gestemd. 53 procent van de kiezers hebben rekening gehouden met de communautaire relaties bij het bepalen van hun stem. Sociale zekerheid (82 procent), gezondheidszorg (81 procent) en belastingen (77 procent) speelden bij veel meer kiezers een rol.

De enquête werd van 17 juli tot 16 augustus schriftelijk uitgevoerd bij 2.057 respondenten. De steekproef is representatief voor de Nederlandstalige stemgerechtigde bevolking van 18 jaar en ouder, wonend in Vlaanderen en Brussel.


Blog DS, 02-01-2008 (svh)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd January 2008, 23:13
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Nuja, ik denk dat we deze vaststelling toch met een korreltje zout moeten nemen.

We kunnen er niet rond dat LDD aanspreekt bij veel mensen en er zullen waarschijnlijk ook mensen zijn die er op blijven stemmen. Ik zie er geen eendagsvlieg in, als er natuurlijk niets met Dedecker zelf gebeurt (Cfr. Pim Fortuyn).

Maar overwegen om erop te stemmen en het daadwerkelijk ook doen is nog altijd een verschil. Ik denk dat als je aan veel Vlamingen nu zou vragen "op wie ga je stemmen" en je binnen een jaar verkiezingen houdt dat de resultaten toch zullen veranderd zijn. Dit komt denk ik omdat de Vlaming tegenwoordig nogal wisselvallig is in zijn stemgedrag. Er zijn geen echte zuilen meer en iedereen heeft veel keuzevrijheid, mensen weten dan soms ook niet op wie te stemmen.

We zullen dan toch moeten zien bij de volgende verkiezingen wat er uit de bus komt voor LDD, want ik denk dat nadat ze 1 keer opgekomen zijn de resultaten niet echt relevant zijn. Nu zullen ze zich moeten bewijzen en indien ze meer stemmen zouden halen nog harder. Van écht succes kan je volgens mij pas spreken als ze op lange termijn blijven meedraaien in de Belgische (Vlaamse) politiek en dat is nu zeker het geval (nog) niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.