actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2014, 07:36
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Spoorbaas Cornu waarschuwt voor privatisering NMBS

Spoorbaas Cornu waarschuwt voor privatisering NMBS
Vandaag om 06:25 door bvb | Bron: BELGA

Mail
Print
Spoorbaas Cornu waarschuwt voor privatisering NMBS
Foto: Belga
De privatisering van de spoorwegmaatschappij NMBS wordt onvermijdelijk als ze haar schulden niet snel onder controle krijgt. Dat schrijft CEO Jo Cornu in een brief aan de vakbonden, bericht De Tijd donderdag.


'Sinds 2005 maakt de NMBS elk jaar tussen 200 en 250 miljoen euro verlies. Doen we zo nog vijf jaar voort, dan bedraagt de schuld 4 miljard euro. Dat lijkt amper iemand te verontrusten, terwijl die financiële situatie simpelweg onhoudbaar is', schrijft Cornu.

Dat grimmige plaatje wordt nog overschaduwd door een gigantische saneringsoperatie. De NMBS moet de komende legislatuur 663 miljoen euro besparen.

Dat is voor Cornu het sein om het roer om te gooien. 'Gaat de NMBS op het huidige, inefficiënte spoor voort, dan dreigt niets ander dan de privatisering', waarschuwt hij.

Cornu roept de vakbonden op het sociaal overleg te hervatten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141127_01398866
Mijn mening: Zal het door de NMBS te privatiseren beter worden? Waarschijnlijk wel op financieel vlak, maar wat betreft de dienstverlening heb ik toch mijn vraagtekens. Ergens vind ik het normaal dat een overheidsbedrijf geen winst maakt: ze staan namelijk ten dienste van de ganse gemeenschap die betaald wordt door de ganse gemeenschap. Natuurlijk moet er oordeelkundig met het geld worden omgesprongen. Waarschijnlijk wil de heer Cornu met zijn uitspraak het personeel wat bang maken om zijn gigantische saneringsoperatie doorgevoerd te krijgen zonder al teveel tegenwerking van de NMBS werknemers: ik denk namelijk dat die niet staan te springen om voor een private onderneming te gaan werken. Hopelijk is het geen olie op het vuur voor de nu al zo boze spoorwegmedewerkers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.