actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2010, 20:31
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
"Politici, stop met zeggen dat Brussels onderwijs één grote rotzooi is"

"Politici, stop met zeggen dat Brussels onderwijs één grote rotzooi is"

datum: 24/02/2010
bron: HLN.be


Tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement heeft de directeur van de onderwijs-vzw Voorrangsbeleid Brussel (VBB) een opvallend pleidooi gehouden. Magda Deckers riep "de politici" op om een positiever beeld te schetsen van het onderwijs in de hoofdstad. "Ik bid en ik smeek u: stop met zeggen dat het onderwijs in de hoofdstad één grote rotzooi is. Zo jaag je de leerkrachten weg."

Verregaande ontnederlandsing
In de bevoegde parlementscommissie werd vandaag ingegaan op de "verregaande ontnederlandsing" in de Vlaamse rand rond Brussel en de gevolgen ervan voor het veld. Concreet werd de situatie in Halle, in Vilvoorde en in de hoofdstad besproken.

Als laatste kwam Magda Deckers aan het woord, directeur van het VBB, een vzw die netoverschrijdend de Brusselse basisscholen ondersteunt. In de voormiddag noemde het onderwijzend personeel uit Halle en Vilvoorde kwaliteit als een vaak gehoorde reden noemde waarom mensen uit de hoofdstad hun kinderen naar scholen in de rand sturen. Deckers reageerde dat het "wat kort door de bocht is om te stellen dat het in Brussel niet deugt. Er is inderdaad nog veel werk, maar dé Brusselse school bestaat niet."

Meer steun
Deckers vraagt meer ondersteuning voor de Brusselse leerkrachten, maar roept de politiek op ook haar duit in het zakje te doen. Typisch voor het Nederlandstalig onderwijs in de hoofdstad is dat veel leerkrachten uit Vlaanderen afkomstig zijn, en als die vaak horen dat het in Brussel niet deugt, "jaag je ze van zodra er een plaats vrij is terug naar hun eigen streek", aldus Deckers. (belga/sam)

---------------------------

mening/evaluatie:

Ik heb dit artikel gekozen omdat het voor onze leerkrachtenopleiding belangrijk kan zijn. Toch zeker voor later... als je misschien ooit in het Brusselse terecht komt om les te geven. Het is dus voor ons én ook voor de 'andere' bevolking een maatschappelijk relevant artikel.

Ik vind dat mevrouw Deckers het probleem verkeerd aanpakt. Ze vraagt enerzijds ondersteuning voor de Brusselse leerkrachten, maar anderzijds wil ze niet dat de Brusselse scholen 'rotzooi' worden genoemd. Het is nochtans de waarheid als je iedereen bezig hoort, zeker als men het heeft over de "verregaande ontnederlandsing". Mevrouw Deckers vind dat men met uitspraken zoals 'Brusselse scholen zijn rotzooi' nieuwe leerkrachten wegjaagd. Ik vind dat nieuwe leerkrachten wel op de hoogte mogen zijn van de problemen van de school/scholen in kwestie. En dan is het de keuze van de leerkracht wat hij of zij hier mee doet. Eerlijkheid duurt het langste. De leerkrachten die dan echt voor de job in het Brusselse kiezen, weten waar ze voor staan en zullen in ieder geval minder snel 'weggejaagd' worden. Het is tenslotte ook de taak om als leerkracht kinderen te helpen en bij te leren. Waarom word je anders leerkracht?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.