actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2011, 19:40
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Steeds meer Vlamingen drinken kraantjeswater

Artikel:
Vlamingen gebruiken kraantjeswater steeds meer als drinkwater. Uit een enquête bij 4.904 respondenten blijkt dat 64 procent regelmatig kraantjeswater drinkt; bij een vorige bevraging in 2001 was dat nog 45 procent. Intussen is het kraantjeswater in Vlaanderen nog steeds een stuk goedkoper dan in Wallonië en Brussel. Dat blijkt uit een bedrijfsvergelijking die de Vlaamse drinkwatermaatschappijen lieten uitvoeren.

Ook het gebruik van regenwater als alternatief voor leidingwater bij onder meer het wassen van de auto is sterk gestegen, van 35 naar 47 procent.

De gemiddelde prijs per kubieke meter voor drinkwater bedraagt volgens het onderzoek in Vlaanderen 1,38 euro bij een modelhuishouden van drie personen. Dat is duidelijk minder dan de gemiddelden in Wallonië (1,53 euro) en Brussel (1,61 euro).

Binnen Vlaanderen betalen gezinnen die klant zijn van de Intercommunale voor Waterbedeling in Vlaams-Brabant (IWVB) het meest (1,76 euro), terwijl de minimumprijs te vinden is bij de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) in Limburg (1,20 euro).

De prijsverschillen zouden vooral worden veroorzaakt door niet-beïnvloedbare factoren zoals de beschikbaarheid van voldoende ruwwaterbronnen of de seizoensgebonden afname van drinkwater. Ook opvallend is dat gemiddeld 17 procent van het verbruik, geleverd door de Vlaamse drinkwatermaatschappijen, niet geregistreerd kan worden. Het gaat dan om lekken, illegale afname of gebruik door de brandweer.

De respondenten toonden zich tot slot erg tevreden over de waterkwaliteit. Smaak en helderheid kregen overal een hogere score in vergelijking met 2001. De waardering voor de watergeur bleef gelijk.


Bron:
De Standaard 13/05/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...02-138784c7ea7c


Eigen mening:
Het is natuurlijk zeer begrijpelijk dat mensen meer en meer kraantjeswater drinken. Het is namelijk vele goedkoper dan wanneer je flessen water in de winkel koopt. Het kraantjeswater zou hier in België ook van zeer goede kwaliteit zijn, dus ik zie niet in waarom je het niet zou drinken. Ik vind het verschil in prijs tussen de verschillende drinkwatermaatschappijen wel opmerkelijk. Een verschil van 50 eurocent per kubieke meter tussen de goedkoopste en de duurste drinkwatermaatschappij vind ik toch wel heel veel. Per maand kan dit serieus verschillen in prijs...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2011, 21:24
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Het is zeker positief dat mensen zich bewust worden van kraantjeswater. Dit is ook beter voor met milieu, denk maar eens aan al de plastieke flessen je hiermee uitspaart. Ik vind het alleen zeer raar dat de prijs van een kubieke meter water 1/3 duurder is in West Vlaanderen dan in Limburg. Dit is misschien wel iets waar over nagedacht moet worden, misschien is een vaste prijs over heel België het eerlijkste voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2011, 14:06
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik vind dit een zeer positieve evolutie en ik hoop dat nog meer en meer Belgen kraantjeswater gaan drinken.
Vroeger had kraantjeswater het imago van vuil en ongezond te zijn, maar tegenover andere landen is ons kraantjeswater zo zuiver dat we het bijna naast de merkwaters in de supermarkt kunnen verkopen. Het is ongelooflijk dat wij kraantjeswater kunnen drinken zonder bang te zijn om er ziek van te worden. Dit is in vele landen ondenkbaar. Dus waarom zouden wij daar niet van profiteren?
Sinds een paar jaar drink ik zelf ook regelmatig kraantjeswater en ik vind de smaak zeer goed meevallen. Het smaakt anders, maar je wordt er snel aan gewend.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2011, 14:20
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Zoals Jonas zegt worden hier inderdaad veel plastic flessen mee uitgespaard en het kan misschien ook zijn dat meer Belgen kraantjeswater gaan drinken zijn. Maar volgens mij zijn er ook nog héél veel Belgen die veel frisdranken drinken en deze zijn ook verpakt in plastic flessen of blikjes of ...
Het is wel positief om weten dat we kunnen drinken van water van de kraan. Zo kan water in flessen dat hier in ons land teveel is misschien worden gebruikt voor elders waar weinig tot geen drinkbaar water is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2011, 16:18
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Ik vind deze cijfers zeer positief. Kraantjeswater is in mijn ogen even goed als bronwater. In sommige gevallen is het zelfs beter dan bronwater. Ook voor het milieu is het zeer positief dat we meer kraantjeswater gebruiken. Ik ken grote gezinnen die helemaal geen bronwater kopen. Er komt enkel kraantjeswater op tafel en ze hebben dan ook een aanzienlijk lagere productie van afval.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2011, 22:05
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Dit is een positief iets. Kraantjeswater is zeker zo gezond als gewoon water. Ik drink namelijk elke dag kraantjeswater en ik ben er nog nooit slecht van geweest. Ik heb zelfs ooit al eens horen zeggen dat het gezonder is kraantjeswater te drinken i.p.v. flessenwater. Of dat waar is, stel ik in vraag. Maar het is toch positief dat de mensen meer kraantjeswater gaan drinken, het is vele gezonder!!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.