actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2011, 13:56
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Horeca wil compensatie voor rookverbod

Horeca wil compensatie voor rookverbod
20/04/11, 13u49

Ho.Re.Ca Vlaanderen heeft een concreet eisenpakket uitgewerkt met maatregelen die de plotse komst van het rookverbod voor de horecasector verteerbaarder moeten maken. "Om een bloedbad te vermijden" vraagt de federatie onder meer een btw-verlaging voor dranken en een verhoogde investeringsaftrek tot 120 procent. Ook het inzetten van studenten en gelegenheidspersoneel moet soepeler kunnen, luidt het.

Een recente beslissing van het Grondwettelijk Hof maakt roken in alle horecazaken vanaf 1 juli strikt verboden. De horecafederatie haalde eerder al uit naar die beslissing, maar maakt nu ook concrete eisen over aan de bevoegde ministers Didier Reynders (Financiën), Laurette Onkelinx (Volksgezondheid) en Joëlle Milquet (Werk).



Omdat het rookverbod de nood aan economische ademruimte volgens Ho.Re.Ca Vlaanderen nog zal versterken, vraagt de federatie een btw-verlaging tot 12 procent op alle dranken. Een gelijkaarde verlaging op maaltijden zorgde bij de restaurants alvast voor een omzetstijging van 8 procent en 2.570 extra voltijdse equivalenten in 2010, argumenteert de federatie.

Minstens even belangrijk is de verhoogde investeringsaftrek tot 120 procent. "Met het algemeen rookverbod in zicht zullen heel wat cafés hun concept moeten bijsturen en opnieuw moeten investeren", aldus Ho.Re.Ca Vlaanderen.

Tot slot vraagt de federatie een verdere flexibilisering van de studentenarbeid en een soepeler systeem voor ander gelegenheidspersoneel. Ze hoopt dat de controleurs "onze horecamensen eerst een overgangsperiode gunnen alvorens over te gaan op strenge en dure sancties". (belga/sps)

bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...ookverbod.dhtml
eigen mening:
Ik denk dat het broodnodig is dat de horeca er terug bovenop geholpen wordt. Eerst wordt er van hen verwacht dat ze investeren in rookvrije ruimtes en dure afzuigsystemen om dan vervolgens een jaar later het roken volledig te verbieden. Een financiële tegemoetkoming naar de horeca toe is dan volgens mij wel meer dan op zijn plaats.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2011, 14:03
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Persoonlijk ben ik voorstander van het rookverbod in de Horeca. Als ik, als niet-roker, iets ga drinken dan wil ik echt niet passief meeroken. Want, hoe je het ook draait of keert, passief roken is ook schadelijk voor de gezondheid. Daarom ben ik heel blij dat er een rookverbod komt.

Wel snap ik de mening van de uitbaters die vrezen door het rookverbod hun cliënteel te verliezen. Of het nu echt zoveel minder mensen naar het café zal brengen weet ik niet, maar toch. Ze hebben gelijk als ze een compensatie vragen. Een belastingverlaging en het terugbetalen van investeringen vind ik dan ook een zeer goed idee.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st April 2011, 15:53
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Oké, het is nodig dat de horeca een compensatie krijgt, zodat sommige cafés hun omzet niet drastisch zullen zien dalen. Maar volgens mij is een verlaging van 12% toch veel, of vergis ik mij daarin? Volgens mij wil de horeca hier een beetje profiteren en zien ze de mogelijkheid schoon om hier een extra munt uit te slaan. Het staat zelfs in het artikel: bij de restaurants zorgde deze compensatie voor een omzetstijging van 8%. Dat was toch niet de bedoeling van de compensatie? De bedoeling is om hun omzet niet te laten dalen, maar stijgen moet het toch ook niet? Daarom denk ik dat het goed is om de btw te verlagen, maar lijkt 12% me overdreven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd April 2011, 15:39
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Even om te reageren op Ruben. In België is het zo dat we met 3 BTW-tarieven werken. 21%, 12% en 6%. Aangezien nu het BTW-tarief in de horeca nu 21% is wordt bij een verlaging het tarief 12%.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd April 2011, 16:40
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Ik denk niet dat mensen minder op café zullen gaan nu het rookverbod in gans de horeca wordt ingevoerd. Mensen die vroeger vaak op café gingen zullen dat nu ook nog doen, zij zijn het gewoon. Ik veronderstel niet dat de mensen op café gingen om te roken, dat kunnen ze thuis immers ook. Volgens mij gaan mensen niet op café om te roken, maar voor de sfeer en als horeca uitbaters toch problemen ondervinden van het rookverbod, dat ze dan een gezellige ruimte voorzien buiten om te roken, waar de mensen beschut kunnen staan om te roken. Ik denk dat de compensatie die ze vragen een beetje overdreven is, ik denk dat er genoeg manieren zijn om klanten te blijven lokken ook al is er een rookverbod.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.