actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2016, 14:42
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
‘Poolse bouwvakker past perfect in ons waardenpatroon’

De nieuwkomersverklaring is geen vodje papier dat uiteindelijk geen positieve invloed heeft op het integratieproces, zegt Theo Francken (N-VA) op Radio 1. Het is wel degelijk integreren of vertrekken.

De federale regering keurde gisteren de tekst van de zogeheten ‘nieuwkomersverklaring’ goed. Dat schrijft De Standaard vanochtend . Elke buitenlander die langer dan drie maanden in België wil verblijven, moet het document ondertekenen. Een weigering resulteert in een ‘onontvankelijk dossier’. Het engagement is niet vrijblijvend. Wie geen ‘redelijke inspanning’ levert om zich te integreren, kan bij de eerstvolgende verlenging zijn verblijfsrecht verliezen.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) toont zich dan ook uiterst tevreden dat deze oude partijverzuchting eindelijk realiteit wordt. Niet iedereen gelooft echter dat het document het tij echt zal doen keren. Op Radio 1 reageerde Francken op de kritiek.

‘Je kunt zeggen dat het maar een handtekening is onder een vodje papier, maar dat is het niet’, stelt hij. ‘Als je na dertig dagen geen ondertekende nieuwkomersverklaring binnenbrengt op de ambassade, wordt de visumaanvraag sowieso onontvankelijk verklaard. Het is dus geen vrijblijvend document.’

Bouwvakkers

Hoe bepaal je dan precies of iemand geďntegreerd is in de Belgische samenleving? ‘De Dienst Vreemdelingenzaken zal dit controleren. Zij staan bekend om hun grondige aanpak en ik geloof erin dat ze ook nu grondig te werk zullen gaan om te kijken of nieuwkomers hun integratieproces kunnen aantonen. We zullen vooral controles uitvoeren via documenten. Is er een werkgeverscontract, een inburgeringsattest een attest van de Nederlandse taalklas, enz.’ Of er ook effectief evaluatiegesprekken zullen plaatsvinden met de nieuwkomers, is onduidelijk.

Dat Europeanen buiten deze regeling vallen, vormt volgens de staatssecretaris geen enkel probleem. ‘Ik ga er van uit dat zij al in het Europees waardekader zijn opgegroeid of het voldoende kennen. Bovendien is het onmogelijk om een nieuwkomersverklaring in te voeren voor Europeanen omwille van de wetten in verband met vrij verkeer van personen enz. Ik hoor nu inderdaad dat mensen zeggen “En wat met al die Poolse bouwvakkers?!”. Wel, dat lijkt mij helemaal geen probleem. Ten eerste komt die Poolse bouwvakker naar hier om te werken. Ten tweede is er niets mis met het feit dat die daarna een pint gaat drinken. Die bouwvakker past perfect binnen ons waardepatroon. Hij mag natuurlijk niet meer met de auto rijden na die pint.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160331_02211698

eigen mening: Theo Franken gaat een nieuwe regeling invoeren voor mensen die langer dan drie maanden in België willen verblijven. Ik vind dit op zich een vrij goede regeling waar ook nood aan is. Toch stel ik me wel enkele vragen bij de uitvoering. Er komt weer een extra document bij, zou dit de procedure enkel nog verlengen? De Dienst Vreemdelingenzaken krijgt hierbij nog meer werk en deze procedures zijn nu al zeer lang. Er wordt ook niet echt concreet vermeld wat juist de criteria zijn om een visum te verkrijgen via dit document. Is dit enkel voor mensen die hier al een job hebben? Dan zouden we er al vanuit moeten gaan dat zij al werk hebben gevonden, wat wettelijk gezien niet volledig correct is. Hoeveel zekerheid heeft de werkgever dan dat zijn nieuwe werkkracht ook mag blijven? Deze regeling geldt enkel voor niet-Europeanen, dus er wordt dat ook beroep gedaan op een algemeen geldend waardepatroon. We zeggen dus letterlijk dat elke Europeaan dezelfde ingesteldheid heeft. In theorie zou dit zeer mooi zijn, maar in de praktijk is dit toch meestal iets anders. Ik vind het veel aannemelijker dat, bijvoorbeeld, een Amerikaan een meer gelijkend waardepatroon heeft aan de westerse normen dan een Bulgaar.
Hoeveel waarde heeft dit soort intentieverklaring dan in de praktijk?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.