actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2015, 10:12
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Leeftijdsgebonden loon is goed voor productiviteit

Leeftijdsgebonden loon is goed voor productiviteit

De vergrijzing, een cruciale demografische ontwikkeling, heeft ook een diepgaande invloed op de leeftijdsverdeling binnen bedrijven. Uit een doctoraatsonderzoek blijkt nu dat het positief is voor de onderneming als de werknemers erg gevarieerde leeftijden hebben. Ook een leeftijdsgebonden loon blijkt vaak goed voor de productiviteit van organisaties.

Kim De Meulenaere (UAntwerpen) analyseerde zo'n 5.900 observaties van Belgische bedrijven, data afkomstig van dienstenleverancier SD Worx. Het onderzoek toonde aan dat organisaties met een grote variatie aan leeftijden doorgaans de meest productieve organisaties zijn.

"In dergelijke bedrijven kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de kennis en verschillende ervaringen zonder dat grote waardenconflicten de samenwerking tussen jong en oud verstoren", zegt De Meulenaere.

Polarisatie als stoorzender

Een toenemende leeftijdsdiversiteit kan ook slecht nieuws betekenen, wanneer de grote mix niet enkel kennis en ervaringen samenbrengt, maar ook verschillende waarden, die kunnen botsen en zo de harmonie op de werkvloer kunnen verstoren.

Bedrijven waar er grote, afgebakende leeftijdsgroepen zijn - polarisatie - hebben doorgaans een lagere productiviteit. "Waardenverschillen tussen jongere en oudere werknemers vallen immers sterker op als er geen werknemers zijn die de brug kunnen vormen. Er zijn dus aanwijzingen dat de aanwezigheid van een leeftijdskloof nefast is voor het grote kennisvoordeel van leeftijdsdiversiteit", klinkt het.

"Prestatielonen niet altijd zinvol"

Ook de manier waarop verschillende leeftijden worden beloond, speelt een grote rol in de organisatieprestaties. Terwijl beleidsmakers en bedrijfsleiders meer willen overstappen van leeftijdsgebonden naar prestatiegebonden lonen, merkte De Meulenaere dat verloning volgens leeftijd een overheersend positief effect heeft op de productiviteit van organisaties.

"Door de koppeling van leeftijd en loon af te schaffen, zullen dus ook belangrijke productiviteitsvoordelen verloren gaan", vertelt de Antwerpse onderzoekster. "Bovendien blijkt het gebruik van prestatielonen niet voor alle organisaties een goed alternatief te zijn om de arbeidsproductiviteit te verhogen".

Bron: DM, 10 december 2015

Mening:
Ik begrijp volledig dat organisaties waarin de leeftijd van de werknemers varieert vaak de meest productieve organisaties zijn. In mijn ogen kunnen zowel jong als oud van elkaar leren door elkaar knowhow bij te brengen. De oudere werknemers kennen vaak het reilen en zeilen binnen een onderneming, maar zijn soms niet helemaal up-to-date qua digitalisering. Dit zijn slechts twee van de vele zaken waar het verschil in leeftijd een oplossing kan bieden.

Ik denk, net zoals het artikel aanhaalt, ook dat er geen te groot verschil mag zitten tussen de leeftijd van de werknemers. Als je nu allemaal twintigers aanneemt en de huidige werknemers zijn allemaal vijftigers, dan kan ik me inbeelden dat hun waarden en normen wel eens kunnen botsen. Daarom lijkt het mij geen slecht idee voor bedrijven om geleidelijk nieuwe werkkrachten van verschillende ouderdom aan te werven.

Mij lijkt het voorlopig nog niet zo'n goed idee om van een leeftijdsgebonden loon over te stappen naar een prestatieloon. Voorlopig merken de meeste organisaties enkel voordelen op van het huidige systeem. Ik zie dus niet in waarom dat systeem plots omgegooid moet worden. Indien beleidsmakers en bedrijfsleiders op lange termijn toch willen overstappen op prestatielonen, lijkt het me geen overbodige luxe om eerst de proef op de som te nemen in slechts enkele organisaties. Op die manier kan nagegaan worden of er werkelijk meer voordelen ontstaan bij het gebruik van prestatielonen.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 10th December 2015 om 10:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2015, 13:02
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Leeftijdsgebonden loon is goed voor productiviteit

Ik ben het in grote lijnen eens met Z*e. Ten eerste snap ik ook goed waarom we verschillende leeftijden nodig hebben in een bedrijf. Dit omdat de oudere en de jongere beide iets van elkaar kunnen leren. Ten tweede vind ik ook dat dit leeftijdsverschil niet al te groot mag zijn. De leefwerelden van deze groepen mogen echter niet te hard verschillen. Dit zorgt er anders voor dat er frustraties komen. Ik ben het echter niet eens met Z*e als we het hebben over de prestatielonen. Ik zou dit graag wel willen invoeren. Ik denk echter dat dit zeker kan zorgen voor meer motivatie bij de werknemers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.