actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2016, 21:18
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Madentherapie opnieuw toegelaten om wonden te genezen

Het is opnieuw toegelaten om maden te gebruiken bij het schoonmaken van moeilijk te genezen wonden. Dat meldt het Wondzorgcentrum, een start-up die gesteund wordt door de Vlaamse overheid. Vroeger was de zogenoemde madentherapie al mogelijk, maar de erkenning verviel in 2011.


Ondertussen is de behandeling in Duitsland officieel erkend als geneeswijze en kunnen ook artsen bij ons de madentherapie opnieuw voorschrijven. "De maden kunnen worden gebruikt om patiënten met complexe of chronische wonden te helpen", legt Kurt Balliu van het Wondzorgcentrum uit. "Daarnaast zijn de beestjes vooral nuttig voor diabetici, die last hebben van een slechte doorbloeding."

De maden kunnen op 4 dagen tijd het wondbed volledig schoon maken, terwijl dat bij een klassieke behandeling met zalfjes en crèmes 4 tot 6 weken duurt. "Pas dan kan de wondgenezing verder gaan", legt Balliu uit.

Een behandeling kost wel tussen de 150 en 300 euro, en wordt voorlopig niet terugbetaald.

Motivatie: Al heb ik het niet voor maden, het feit dat ze wonden sneller doen genezen vind ik best interessant! Wat zijn maden precies? Op Wikipedia vond ik de volgende omschrijving: "Maden zijn pootloos, meestal wit of geelwit en leven meestal in (semi-)vloeibare media die hen tot voedsel dienen, zoals mest, organisch afval, rottend fruit of rottend vlees. Hoewel sommige vliegen levende larven baren, komen maden meestal uit een ei dat door de vlieg op het voedselsubstraat wordt gelegd." Waarom zo'n therapie tussen de 150 en 300 kost begrijp ik dus niet aangezien maden gemakkelijk te "kweken" zijn. Zelf smeer ik liever zalfjes dan maden op mijn lichaam te hebben.

Bron: De Redactie - 2/11/2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2809706

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 2nd November 2016 om 21:47.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.