actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2011, 18:16
niels.geboers niels.geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 30
De oorzaak van pestgedrag: een moeilijke kindertijd

Wat zet een kind aan tot het pesten van een leeftijdsgenootje? Het is geen eenvoudige vraag, maar wetenschappers denken het antwoord gevonden te hebben. Volgens recent onderzoek is pestgedrag namelijk de reactie van een kind op de confrontatie met een hele reeks moeilijke situaties.
Het gaat om een onderzoek dat uitgevoerd werd door de University of Michigan. Zij stelden vast dat pesten het gevolg is van een hele reeks antisociaal gedrag, zoals vechten, spijbelen, stelen en liegen.

Pesten
Maar daar blijft het niet bij. Pestgedrag kan ook uitgelokt worden door een kind op te zadelen met moeilijke of gevaarlijke klusjes, of door hem of haar te confronteren met fysieke bedreigingen.

"Het is de opeenstapeling van moeilijkheden en tegenslagen die het pestgedrag uitlokt", zegt onderzoeksleider Brian Perron. "Na een moeilijke kindertijd zoeken veel kinderen hun toevlucht in het pesten van anderen." Zo proberen ze zich wellicht te verweren en te vermijden dat ze nog eens zelf het slachtoffer worden.

Dierenmishandeling
Daarnaast stelden de onderzoekers vast dat ook wreedheid ten opzichte van dieren het gevolg is antisociaal gedrag, maar dat het niet om exact dezelfde factoren gaat als bij pesten.

Dierenmishandeling kan namelijk gelinkt worden aan vloeken en het zeggen van gemene of gruwelijke dingen. Daarnaast kan dit ook het gevolg zijn van seksuele aanranding door een volwassene, of door het samenleven met een ouder die ooit in de gevangenis zat.

Mannen
Ten slotte stelden Brian Perron en zijn team vast dat vooral een bepaald type man dit wreed gedrag vertoont. De meeste pesters bleken ongetrouwd en laagopgeleid te zijn en hadden een laag inkomen.

Ook mannen met een alcohol- of drugsverslaving waren meer geneigd om dieren te mishandelen of om iemand te pesten. (lbs)



30/11/11 14u36

HLN.be

--------------------------------------------------------------------------------------

Ik geloof niet wat er in het artikel staat volledig waar is. Het zal wel meer voorkomen bij mensen die een moeilijke kindertijd gehad hebben. Maar het daarom bij elke pestkop op de kindertijd te steken is fout. Het kan ook andere redenen hebben volgens mij, zoals zichzelf groot voordoen bij andere of de leider willen zijn en zo dus zelf niet het slachtoffer worden van pesten. Ik ben absoluut tegen pesten, alleen een pestkop kan dit veranderen. Ook al had hij een moeilijke kindertijd daarom moeten anderen daar niet onder lijden. In het artikel staat ook dat meer mannen pesten, dit is denk ik ook niet waar, wat wel zo is denk ik, is dat mannen meer fysiek pesten en vrouwen meer met woorden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2011, 19:18
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik heb dezelfde mening, Niels. Volgens mij zijn er ook kinderen die van thuis uit hebben meegekregen dat ze 'beter' zijn en dat zij het recht hebben om zich dan ook beter te voelen ten opzichte van anderen. Als er thuis namelijk een mentaliteit hangt van 'neerkijken' op andere mensen omdat zij het minder breed hebben, minder mooi zijn, minder verzorgd zijn... zal het kind deze mentaliteit overnemen en op basis daarvan misschien iemand beginnen pesten.

Vrouwen pesten inderdaad zeker ook, maar, zoals Niels al zei, meer op vlak van woorden. Sommige vrouwen blijven namelijk kwetsende dingen/ beschamende situaties ten opzichte van anderen herhalen tot het de desbetreffende persoon te veel wordt. Ik denk dat dit zeker kan gezien worden als een vorm van pesten.

Misschien heeft het feit dat we het onderzoek, gesteld door een Amerikaanse universiteit, niet volledig geloven te maken met dat wij een andere definitie van 'pesten' veronderstellen als de universiteit van Michigan?!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2011, 18:52
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Ik ben het volledig eens met onderstaande meningen. Het is niet omdat iemand een moeilijke jeugd gehad heeft, dat hij/zij begint met pesten. Er zijn nog andere redenen. Bij mij was er in het middelbaar een meisje dat anderen uitkoos om te pesten. De reden waarom ze dat deed, was omdat ze wilde opvallen. Ze wilde constant in de belangstelling staat en had graag dat iedereen haar kende. Ik denk ook dat het was uit schrik om zelf gepest te worden. Na een tijdje was het slachtoffer naar de directie geweest en het pesten stopte, maar de pester had al een ander slachtoffer uitgekozen. Het leek wel een soort van bezigheidstherapie die ze beoefende omdat ze school op zich saai vond. Op die manier had ze, volgens haar althans, iets leuks om handen.
Volgens mij zijn er dus ook andere redenen voor een pestgedrag. Het is de taak van de leerkrachten en de ouders om op tijd op te treden wanneer ze zulke ontoelaatbare gedragingen vaststellen. Het is niet altijd gemakkelijk om pestgedrag te ontdekken. De meeste slachtoffers schamen er zich voor of de volwassenen durven niet in te grijpen uit schrik voor eventuele represailles.
Pestgedrag wordt niet enkel bij jongeren vastgesteld. Je leest de laatste tijd veel in de kranten over volwassenen die op hun werk worden gepest en die er zelfs zo diep van in de put geraken dat ze overgaan tot wanhoopsdaden. Gelukkig zijn de hogere instanties zich meer en meer bewust van dergelijke praktijken en worden de schuldigen gestraft. Jammer genoeg is het dan voor het slachtoffer wel meestal te laat. Hopelijk gaan de ‘gepesten’ voortaan sneller hulp inroepen zodat ze sneller kunnen geholpen worden. Toch vrees ik dat pesten nooit helemaal zal verdwijnen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd December 2011, 02:38
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Iemand pesten vind ik heel erg. Het heeft toch geen nut om iemand mentaal,fysiek,... te kwetsen? Ik denk dat de oorzaak vaak bij de opvoeding ligt. Als je geen aandacht krijgt van je ouders, ga je jezelf automatisch harder beschermen. Je moet meteen op je eigen benen staan en je moet vanaf het begin al verantwoordelijkheid nemen. Jongeren gaan hierdoor vaak andere kinderen pesten, zodat ze zelf niet het slachtoffer worden. Deze jongeren schermen zich af van de wereld en willen geen emoties laten zien. Dit doen ze zodat ze niet kwetsbaar lijken. Ik denk dat er wel meer mannelijke pesters zijn dan vrouwelijke. Dit komt doordat jongens meer als de sterkste willen overkomen. Zeker als hier fysiek geweld bij aan te pas komt. Een vrouw zou niet zo snel iemand slaan denk ik persoonlijk. Ik vrees zelfs dat er verschillende jongeren zijn die hier trauma's aan overhouden. Zij zullen zich sneller asociaal opstellen en wantrouwig zijn. Pesten zou moeten voorkomen worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.