actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2010, 17:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Feit: dino's stierven uit door meteoriet

Het is nu zeker: dino's stierven uit door meteoriet


65 miljoen jaar na de feiten zijn wetenschappers het erover eens: de dinosauriërs kwamen aan hun einde door een meteorietinnslag. Veertig wetenschappers, waaronder twee Belgen, weerlegden de laatste twijfels in het wetenschappelijk tijdschrift Science.



Dertig jaar geleden toonden wetenschappers al aan dat er 65 miljoen jaar geleden een grote meteorietinslag had plaatsgevonden op aarde. De klap werd rond de grens tussen het Krijt- en Tertiair tijdperk gesitueerd, de periode waarin de toen allesoverheersende dinosauriërs vrij plots aan hun einde kwamen. Nog eens tien jaar later werd de theorie kracht bijgezet toen men de plaats van de meteorietinslag kon aanwijzen. Het projectiel was terechtgekomen in Yucatan, in Mexico.

Sinds die ontdekkingen kreeg de meteoriethypothese steeds meer bijval. Maar enkele sceptici legden studies voor om aan te tonen dat de krater van de inslag 300.000 jaar ouder was dan de Krijt/Tertiar grens. Volgens hen was extreem vulkanisme in India de oorzaak van het massaal-uitsterven.


Miljard keer Hiroshima

Maar nu hebben veertig wetenschappers van over heel de wereld, waaronder Philippe Claeys van de Vrije Universiteit Brussel en Robert Speijer van de K.U.Leuven, alle studies over het onderwerp verzameld en nieuwe bewijzen aangevoerd. De theorie over de meteoriet zou nu onweerlegbaar zijn.

Uit de gegevens blijkt dat de kracht van de inslag te vergelijken was met die van meer dan een miljard Hiroshima-bommen. Al wat toen op aarde leefde kreeg onder meer af te rekenen met aardbevingen van 12 op de schaal van Richter, verwoestende stofwolken, tsunami's en aardverschuivingen. En dat werd zelfs de machtige dino's te veel.

Het einde van de dino's betekende wel het begin van nieuw leven. Na de inslag begon de bloeiperiode van de zoogdieren.


Blog DS, 05-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2010, 21:46
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
De dino's hebben mij altijd al gefascineerd. De mysteries die zij met zich mee brachten, hebben me jarenlang bezig gehouden en daar heb ik een mooie verzameling aan boeken, informatiekaften en tekeningen aan over gehouden. Zo zullen we nooit met zekerheid kunnen zeggen hoe de dino's er exact uit zagen, we kunnen er alleen maar naar raden en dan de meest logische (in onze ogen dan) kleuren kiezen. De manier waarop ze leefden zullen we nooit exact kunnen bepalen, we kunnen ons alleen maar baseren op de weinige overblijfselen die we hebben kunnen terugvinden. Ik blijf het ook wonderbaarlijk vinden dat zij zovele jaren op onze wereld geleefd hebben en plots uitgestorven zijn. Al die jaren waren zij heer en meester over de aarde en konden ze zorgeloos hun gangetje blijven gaan.

Dit alles maakt bij mij nog steeds iets los als het over dino's gaat. 'Hoe zagen ze er echt uit?', 'Hoe leefden ze?', ... Ik zal voor altijd met een hoop vragen opgezadeld blijven. Alleen de vraag 'Hoe zijn ze nu juist uitgestorven?' is bij deze geen mysterie meer. Onderzoeken naar het bestaan van de dino's kan ik alleen maar toejuichen: hoe meer de onderzoekers te weten komen, hoe minder vragen er in mijn hoofd blijven rondspoken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.